17 Наурыз, 2013
Қазақ киносы: экшн жанры ұлттық мұраттарды ұмыттырып жібермей ме?
Еңкейген қарттан, еңбектеген балаға дейін теледидар алдында тапжылмай отырып көретін сүйікті сауығы бүгінде – кино көру болып отыр. Осы ретте жарыққа шығып...
Мысалы, «Келін», «Қарой», «Махаббат тәлкегі», «Ойпырым-ай», «Қайрат – чемпион», «Әке қорлығы», «Тюльпан» фильмдерінде ұлттық көрініс былай тұрсын, қайсы ұлттың киносы екендігін ажырату қиын. Кейбірінен мүлдем ұлтымызға жат көріністер көрсек, кейбірінен мүлдем мазмұн мен актерлік шеберлік дегенді таба алмаймыз. Ол фильмдердің қазақтың салтында жоқ дәстүрлерді насихаттап, азғындықты, арсыздықты көрсету арқылы халықтың санасын бұзбаса, түзейтіндігі мүмкін емес нәрсе. Соған қарамастан «Келін» фильмі әлемдік бас жүлдеге ие болып, «Қайрат чемпион, №1 пәк жігіт» фильмі жылдың ең үздік киносы атағын алғанына не дерсіз? Белгілі бір шетелдік жүлде мен мүддеге бола құрылған бұл секілді фильмдер қаншама жүлде алып жүрсе де, қазақ киносының жұлдызы болып жарқырай алмайды. Өйткені, оның соңында «Халық көңілі» деген қазы тұр, көрермен көзі деген таразы тұр. Кезінде біздің ұлттық киномыздағы ең үздік Ш. Айманов, А.Қарсақбаев, С. Қожықов, М. Бегалин режиссерлеріміз кеңес үкіметі билеп тұрған заманға қарамастан нағыз қазақи, ұлттық құндылыққа толы «Қыз Жібек», «Тақиялы періште», «Менің атым Қожа», «Оның уақыты келеді» атты керемет шедеврлар түсірді. Осы фильмдердің әр эпизодын, әр көрінісін көре отырып бірден ұлттық кино екеніне көзіміз жетеді. Құрылған диалогтары, айтылған мәтін сөздері сол жылдардағы ауқымды проблемаларды көтере білген, оны көрермендерге жеткізе білген. Тіпті, ауыл көрінісі, тау-тастарымыз, жер-суларымыздың бәрінде ұлттық тұрмысымыз айқын бейнеленген. Ол кезде біздің дінімізге, тілімізге, жалпы ұлтымызға қыспақ көрсеткен кезеңге қарамастан түсірілген фильмдер екендігін есімізден шығармайық. Кеңес кезеңінде әр режиссердің топтарында көбінесе өзге ұлттың өкілдері жұмыс істегеніне қарамастан, нағыз қазақ иісі аңқып тұрған еңбектер түсірді. Мүмкін сол кездегі жағдайларға байланысты өз еліне, жеріне деген махаббаттары, халыққа деген жанашырлықтары, ұлттың жойылып кету қаупі бар деген үрей осындай тамаша туындыларды қазіргі ұрпақтарға ұлттық қазына ретінде қалдырып кетуге негіз болған шығар. Ал, бүгін аспанымыз ашық, еліміз аман, жеріміз тыныш кезеңде ұлттық киномыз қарқынды дамудың орнына керісіне кету үстінде. Біздің бүгінгі режиссерлер қазақ болмысын бұрынғы режиссерлер сияқты сезіне бермейтіндіктен ұлтқа деген құрметтері де аз секілді. Бір түсінбейтінім, неге осы қазақ режиссерлерінің ішіндегі ешқайсысының қазақ хандары мен батырлары жайлы тарихи кино түсіруге талпыныстары жоқ. Осыншама жеріміз бен байлығымызды найзаның ұшымен қорғап келген, бүгінгі ұрпаққа өнеге болар батыр бабаларды дәріптеуден киногерлер ұтпаса, ұтылмасы анық қой. Өйткені, соғыс пен тарихи жанрдағы фильмдерге қашанда көрермендер жақын келеді. Егер біздің батырлар мен хандарымыздың жерімізді жаулардан қорғау мақсатындағы қиян-кескі алапат соғысы мен шайқастары, жеңістері мен жеңілістері, сәуегейлері мен жиһанкездері, үш жүзге төрелік еткен белгілі үш би – Әйтеке, Қазыбек, Төле билер жайлы тарихи сапалы фильмдер дүниеге келер болса, ол біріншіден, әлемдік деңгейге бір саты болса да қазақ киносы көтерілуі мүмкін, екіншіден, қазақ жастарының бойында ұлтқа деген, елімізге, жерімізге деген патриоттық сезімін оятар еді. Әрине, мұндай жанрлардағы фильмдер материалдық жағынан қомақты қаржыны талап етері хақ. Дегенмен мұндай фильмдерге мемлекет тарапынан қаржылай қолдау көрсетіліп, атсалысып жатса бұл нұр үстіне нұр болар еді. Қазіргі қазақ режиссерлерінің «Анау кино көрермен жинап қалар, мынау кино көрермен жинап қалар» деп өз шығармашылықтарының болашағына күмәнді болып отырғаннан гөрі, ұлттық сипаттағы фильмдерді түсіруге кіріскендері жөн болар еді. «Құласаң нардан құла» деген емес пе атам қазақ. Кезінде: «Сендердей халықты кім таниды, кім көреді?» – деп мәскеуліктер шеттеткен «Қыз Жібек» кинофильмі әлемнің жетпіс екі тіліне аударылғанын ұмытпағанымыз жөн. Өкініштісі сол, қазіргі кезде кино өнері біздің ұлттық санамызды көтеретін, ұлттық құндылықтарымызды дәріптейтін, жастарымызды тәрбиелейтін өнер емес, ол бизнес, яғни ақша көзіне айналуда. Егер де қазірден бастап осы мәселені дұрыс жолға салмасақ, ертеңгі күні Ұлттық киномыз мүлдем жойылып кетуі әбден мүмкін. Ол жойылумен ғана тынбайды. Ұлттық болмыстың үңірейіп қалған орнын батыстан келген басқа «құндылықтардың» басуы айтпаса да түсінікті. Ең негізгі мәселені ойдан шығармаған абзал, ол ХХІ ғасыр әлемдік мәдени-идеологиялық күрес кезеңі екендігі және де ол әрбір мемлекет үшін шешуші маңызға ие екені. Соның негізінде қазіргі таңда мәдениет пен өнердің көш басында аудиториясы төрткүл дүниені төріне отырғызған кино-телеэкран тұр. Бұл фактормен және де бұл алып мәселемен санаспаған ел, сөз жоқ, күндердің күнінде осы сала дамыған елдердің ықпалында кетпек. Ал енді, кейбір отандық фильмдерімізге байланысты марқайып, мақтана алатын тұстарына да тоқталсақ. Рас, елімізде жарық көрген фильмдердің арасында тәуір дерлік кинолар да болды. Мысалы, «Қазақфильм» киностудиясы көрермен назарына «Сіз кімсіз Ка мырза?» атты шытырман оқиғалы фильмді ұсынды. Қазақ көрермендері «Атаманның ақыры», «Транссібір экспресі» атты кеңестік кезеңде жарыққа шыққан фильмдерден жақсы танитын атақты актер Асанәлі Әшімов сомдаған осы бір фильмді көріп, жақсы бір әсерге бөленгеніміз шындық. Бірақ, «Сіз, кімсіз Ка мырза?» фильмі бұдан бұрынғы «Атаманның ақыры» да емес, «Транссібір экспресі»де емес, экшн жанрындағы заманауи, қазақтың кино тарихындағы жаңаша бір фильм болды. Дәл осы бір тұсы осы жанрдағы елімізге қаптап келіп жатқан батыстық фильмдерден еш кем емес екендігін көрсетіп, көкейімізде бір мақтаныш сезімін тудыра білгендей болды. Режиссері Хуат Ахметов түсірген бұл фильм экшн жанры дегеннің де қазақтардың қолынан келетінін дәлелдеді. Келесі мысал, 2011 жылы жарыққа шыққан режиссері Ақан Сатаев түсірген «Ликвидатор» фильмін алсақ. Бұл фильмді де тамашалай отырып, экшн жанрында түсірілгенін байқаймыз. Жоғарыда айтылған «Сіз, кімсіз Ка мырза?» фильмінің жанрына сәйкестендіріліп жасалған бұл туынды да қазіргі заманауи талапқа жауап бере алатын бірден-бір қазақ киносының бірі болып шықты. Еліміз тәуелсіздік алған уақыттан бері көптеген ұлттық кино туындылар жарыққа шығып, уақыт өткен сайын өзімізде түсірілген кинолар саны өсіп келеді. Бұған да тәубе делік. Дегенмен де сан емес, сапаға үлкен мән беріп, соған сай жұмыс жасалғаны дәл қазір керек-ақ. Себебі, біздің кинолар өз ұлттық құндылықтарымызды әлі де болса жоғары деңгейде еліміздің болашағы саналатын жастарымызға насихаттай алмай отыр. Қазіргі таңда әсіресе, көшірме жасау процесі қарқынды дамып, Еуропа стиліндегі кинолар көбірек түсірілуде. Ұлттық деп атап отырғанымыз, ол кинода міндетті түрде біздің ұлттық ойындарымызды, ұлттық тұрмыстық заттарымызды көрсету емес. Қазіргі уақытқа сай болсын, бірақ фильмде ұлттық қазақи тәрбие, салт-дәстүріміздің элементтері, ұлттық болмыс-бітіміміз, сұлу кең-байтақ жерлеріміз көрсетілуі тиіс. Қазір еліміздегі қай телеарнаны қарасаңыз да бірі бітсе, артынша екіншісі басталатын үзіліссіз беріліп жатқан тек түрік пен корей сериялдары, одан қала берсе еуропалық, американдық, мексикандық кинолар. Қазақтың иісі де шықпайтын сондай киноларды көріп, өңшең жат елдің мәдениеттерін бойына сіңіріп, батыстың атыс-шабысы мен арсыз киноларын қызықтап үзбей көретін өсіп келе жатқан қазақ жастарынан ертеңгі күні қайдан патриот азаматтар шықсын?! Ұлттың санасы мен еліне деген патриоттық сезімін оятатын отандық кинолар десек, біздің отандық кинолардың бұл тұста әлі де болса әлсіздік танытып келе жатқаны ащы да болса шындық. Себебі, бүгінгі күні ұлтты ұлықтауда, ұрпақ тəрбиелеуде кинодан өткен өткір де күшті, қуатты қару жоқ десе де болады. Азамат ӘМІРХАНОВ Сурет
cnews.ruсайтынан
Қате тапсаңыз, қажетті бөлікті таңдап ctrl+enter басыңыз.
Пікір қалдыру
пікір