Мұстафа Шоқайдың туғанына 125 жыл толуына байланысты соңғы кезде ол кісінің туған жылы туралы әртүрлі пікірлер айтылып қалып жүр. Олай болатын себебі: ол кісінің туған кездегі толтырылған документтері бойынша 7 қаңтар, 1890 жыл болып жазылған. Ал кейбіреулер ескі жыл санау тәртібімен Мұстафаның туған жылын 27 желтоқсан 1889 жыл деп қалып та жүр.
Шындығында, ауылдағы қариялардың, құрдастарының, көзкөргендерінің айтуы бойынша, Мұстекеңнің туған жылы 1886 жыл деп айтылады. Оның туған жылының 1890 жыл болу себебі: Мұстафаны Ташкент гимназиясына Әліш ағасы алып барғанында жасы өсіңкіреп кетуіне байланысты гимназияның тәртібіне сәйкес Әліш ағасы Мұстафаның туған жылын 1890 жыл етіп, жасын кішірейтуге мәжбүр болыпты. Яғни Мұстафаның жасын «5 жасқа кішірейткен» деп әжелеріміз, үлкен әкелеріміз айтып отыратын.
Бұл деректердің жөні дұрыс, өйткені Мұстафаның өзінен кейінгі інісі Нұртаза Мұстафадан 5 жас кіші екен және оның документтері бойынша 1890 жылы туған деп Нұртазаның «Жеке ісінде» де туған жылы дәл осылай жазылған.
Мұстафаның Санкт-Петербург университетіндегі документтерінде де туған жылы 7 қаңтар, 1890 жыл деп жазылған. Сондықтан Мұстафаның мерейлік даталарын атап өтерде әртүрлі тәлкектерге салмай-ақ, документтеріне сүйене отырып, туған жылын «7 қаңтар, 1890 жыл» деп есептеймін.
Осынау әлем таныған, елінің тәуелсіздігі үшін күресумен өткен тұлғаға 2015 жылы туғанына 125 жыл толмақшы. Осыған байланысты ол кісінің 125 жылдық мерейтойын атап өту жөнінде еліміздің әрбір түкпірінен баспа беттерінде бірен-саран мақалалар шығып, аяқсыз қалып жатыр. Дегенмен осындай әлем таныған тұлғаға өз елінде мемлекет тұрғысынан не себепті көрнекті етіп Астанамызда немесе Алматыда тұғырлы ескерткіш орнатпасқа? Мұстафа бір ауылдың, немесе Қызылорда облысының ғана азаматы емес, бүкіл түркі әлемінің бетке ұстар, елі үшін жанын пида еткен күрескер, елінің тілеуқоры емес пе?
Қызылорда қаласындағы, туған ауылындағы, Шиелі ауданындағы, т.б. жерлердегі Мұстафаға қойылған ескерткіштер мен көше, мектеп атаулары және айта берсек, Франциядағы Мұстафа Шоқайдың тұрған үйінің жанына орнатылған ескерткіш те, жергілікті жердің ұлтжанды, бетке ұстар азаматтары мен мұстафатанушылардың ынта-екпіні мен қаржысына орындалған жұмыстар. Мұстафа ел тәуелсіздігі үшін күресіп өткен ұлтымыздың мақтанышы емес пе? Сол сияқты ол кісінің мерейлі даталарын ЮНЕСКО деңгейіне де іс-жоспар, бағдарламасына енгізуге болады ғой деп ойлаймын. Мұстекеңнің мерейтойын ғылыми-практикалық конференциялар өткізіп, тойлап келе жатырмыз. Бұл жолы да солай жасармыз. Бірақ дегенмен мемлекеттік тұрғыдағы күрескерге мемлекеттік деңгейде құрмет көрсетілсе екен. Алматыдағы Р.Сүлейменов атындағы университеттің профессоры Көшім Есмағамбетов Мұстафа Шоқай туралы «Әлем таныған тұлға» атты кітап шығарса, қазір ол кезінде Иманғали Тасмағамбетов елге жеткізген Мұстафа Шоқайдың еңбектерінің жүйесі бойынша 12 томдық кітаптарын аяқтап қалды.
Польшаның архивтерінде де «Прометей» ұйымының жұмыстары да шағусыз жатыр. Мұстафа Шоқай сол «Прометей» ұйымымен тікелей араласып, «Яш Түркістан» журналын шығарғанын көпшілігіміз білеміз. Мұстекеңнің көп еңбектері сол архивте жатқанын мұстафатанушы Бақыт Садықова да айтады. Бірақ сол мұрағатқа кірейін десе, қаржы тапшылығынан қиналатынын айтады. Осы жұмыстарды мемлекетіміз болып қолға алуға болмас па екен?
Меніңше, Мұстафа Шоқайдың 125 жылдығы жетім баланың тойындай емес, мемлекет, ЮНЕСКО деңгейінде аталып өтіп жатса, ол — ұлтымыздың да, мемлекетіміздің де абыройы.
Базарбай АТАБАЕВ, медицина саласының құрметтi ардагерi,
«Мұстафа Шоқай» атындағы қордың төрағасы
"Айқын" газеті
Оставить комментарий