Кеше Президент жанындағы Орталық коммуникациялар қызметінде аграрлық өнеркәсіпті жаңғырту жайында арнайы баспасөз мәслихаты өтті. Оған Ауыл шаруашылығы министрі Асылжан Мамытбеков қатысты.
Министр алдымен ауыл шаруашылығына қатысты биылғы жылдың қорытындысы туралы ақпараттармен бөлісті. Мәселен, министрліктің мәліметіне сүйенсек, 2015 жылдың қаңтар-қыркүйек айларында ауыл шаруашылығы өнімінің жалпы шығарылымы 1866,4 млрд. теңгені құраған, бұл өткен жылдың осы кезеңімен салыстырғанда 3,1 пайызға артық. Өсімнің артуына негізінен, өсімдік шаруашылығындағы өнім өндірісінің көлемі 3,1 пайызға, еттің барлық түрінің – 2,5 пайызға, сиыр сүтінің – 2,4 пайызға, тауық жұмыртқасының 11,8 пайызға өсуі себепші болған.
Шаруашылықтарда мал басының саны да арта түскені байқалады. Мәселен, жылқы саны 2132,5 мыңға жетті, бұл көрсеткіш өткен жылмен салыстырғанда 8,1 пайызға жоғары. Ал ірі қара мал – 6 649,8 мың бас, қой және ешкі 20556,3 мың бас, құс 38479,8 мың басты құрап, өткен жылғыға қарағанда көбейген.
Сондай-ақ, ауыл шаруашылығын мемлекеттік қолдау бағдарламасы да сәтті жүзеге асырылуда, дейді министр. Бағдарлама шеңберінде фермерлік шаруашылықтарды субсидиялау арқылы 2015 жылы 52,7 млрд. теңге бөлінген, бұл өткен жылдың осы кезеңімен салыстырғанда 30 пайызға артық. Сондай-ақ, «ҚазАгро ҰБХ» АҚ-тың «Сыбаға», «Құлан», «Алтын асық» сияқты бағдарламаларға белсене қатысқан фермерлік шаруашылықтар да саланың дамуына өз үлестерін қосуда. Айталық, жыл бойы асыл тұқымды мал басы есебінен 75 мың ірі қара, 25,2 мың бас жылқы, 72 мың бас қой сатып алыныпты. Асыл тұқымды ірі қара мал басының саны 722 мыңға жетті, ал бұл көрсеткіш жалпы ірі қара мал басының 22 пайызын құрайды. Ал ет экспорты 2015 жылдың 9 айы бойынша 9,6 мың тоннаға жетті.
Министрлік басшысы биылғы жылдың егісі жайында да деректермен бөлісті. Мәселен, 2015 жылы республика бойынша көктемгі егіс алқабы 18,5 млн. гектарды құраған. 2015 жылдың 5 қарашасындағы жағдай бойынша 15,3 млн. гектар алқаптан дәнді дақылдар жиналып, 19959,4 мың тонна бастырылған. Дәнді дақылдар алқаптарының қысқаруы және тыңайған жерлерді игеру есебінен азықтық дақылдар, сондай-ақ, күріш, жүгері, сұлы, қант қызылшасы, бұршақты дәнді дақылдар алқаптары арта түскен.
Ал енді аграрлық өнеркәсіп кешені секторларының барлық көрсеткіштерін талдай келе, құзырлы орган жалпы өнім шығарылымының төмен өсімін көрсеткенін байқапты. Бұл жөнінде Ауыл шаруашылығы министрлігі өсімдік шаруашылығын субсидиялау көлемі соңғы 5 жыл ішінде – 2,6 есеге, мал шаруашылығы 2,1 есеге ұлғайған болса, ауыл шаруашылығының жалпы өнім көлемінің өсімі тек 1,75 есеге артқанын мысалға келтірілді. Ауыл шаруашылығымен субсидияланатын 16 бағыттың ішінде өндіріс тиімділігіне қарамастан өндірілген өнім мен егіс алқаптарына берілетін өсімдік шаруашылығындағы гектарға бөлінетін және мал шаруашылығындағы өнімділікті жоғарылатуға бағытталған субсидиялар тиімсіз екендігі анықталды, деді министр. Мәселен, шаруашылықтардың ұсақтығы өз кезегінде жалпы саланың тиімді өндірісіне кедергі тигізіп отырғандығы айтылды. Сондай-ақ, тіркелген 3856 фермерлік кооперация еліміздің жалпы ауылшаруашылық құрылымдарының тек 2 пайызын ғана құрайтындығы, шаруашылықтардың көбіне ұсақ тауарлылығынан технология және инвестиция сияқты маңызды факторлар қолжетімсіз күйі қалып отырғандығы тілге тиек етілді. Осыған орай, кооперация арқылы шаруашылықтарды ірілендіруді ынталандыру үшін «Ауыл шаруашылығы кооперациясы туралы» заң жобасы әзірленіп, сондай-ақ, осы жылдың 29 қазанында Мемлекет басшысы қол қойған қолданыстағы фермерлердің кооперациясы туралы заңнамалық актілеріне өзгертулер мен қосымшалар енгізілген.
Осы ретте аталған тосқауылдарды жою және саланың тиімділігін арттыру үшін Ауыл шаруашылығы министрлігі субсидиялау жүйесін өзгерту туралы шешім қабылдағанын тағы бір еске салды. Яғни, өсімдік шаруашылығында ЖЖМ және тауарлық-материалдық құндылықтардың бағасын төмендетуге бағытталған субсидиялар толықтай жойылып, мал шаруашылығында өнім сапасын арттыру және өнімділікті жоғарылату субсидияларының саны және ғылымды қаржыландыру көлемі азаяды. Оның орнына инвестициялық субсидия, сыйақы пайызын субсидиялау, өсімдік шаруашылығындағы сақтандыру, қосымша құн салығын субсидиялау, ғылыми ұйымдардың қызметіне кеткен бизнес қауымдастықтарының шығындарын субсидиялау, фитосанитарлық қызметтерді нығайту тәрізді субсидиялар енгізіледі.
Баспасөз мәслихаты барысында министрге журналистер тарапынан бірқатар сұрақтар қойылды. Соның бірі қазіргі күні әлеуметтік желілерде жылдам тарап үлгерген «жиналмаған астық қар астында қалып жатыр» деген ақпараттарға байланысты министрдің пікірін білмекші болған еді. Бұған орай, А.Мамытбеков фейсбуктен аталмыш бейнероликті көргенін және соған байланысты Солтүстік Қазақстан облысы және Тайынша ауданы әкімімен тілдескенін айтты. Алайда олар бұл шаруа қожалығында егіннің толықтай жиналғанын хабарлаған. Министр тілшілердің осы оқиғаға шынайы бағасын беру үшін аталмыш шаруа қожалығына арнайы пресс-тур ұйымдастыруға да дайын екендігін мәлім етті. А.Мамытбеков атап көрсеткендей, жиын-терім әр шаруаның өз жұмысы, мемлекет тек оған қолдау жасай алады. Сондай-ақ, мәселені жеке шаруалардың жұмысын жекелей қараумен көтермей, жалпы жүйедегі кедергілерді жоюмен айналысу керектігін алға тартты. Бұл жерде субсидиялардың тиімділігін арттыру қажеттігін айтқан жөн. Бұл бағытта министрлік жұмыс істеп жатқанын жеткізді.
«Біреулер астықтың 20 пайызы қар астында қалды деп айтып жатыр, ол – мүмкін емес нәрсе. Иә, кейбір жекелеген шаруа қожалықтарында қар астында қалған бидай бар болуы әбден мүмкін. Ондай-ондай әр кезде де болған. Егер оған қарайтын болсақ, ондай жағдайлар техника жетіспеушілігінен орын алып жатады. Биыл қар ерте түсті, көктемде егін егу жұмыстары да кеш басталғанын білесіздер. Соның кесірінен егін жиналмай қалғаны бар. Ол негізінен климаттық себептерге байланысты», деп атап өтті министр. Сондай-ақ, мұндай жағдайлардың кейбіріне «қолдан жасалған», яғни кейбір қожалықтардың мемлекеттің тарапынан жасалып отырған қолдауларды тиімді пайдаланбай, немесе уақытында тиісті жұмыстарды атқармаған салғырттық себептері де болуы мүмкін дейді министр.
А.Мамытбековтің айтуынша, аграрлық өнеркәсіп кешенін субсидиялауға енгізіліп жатқан өзгерістер саладағы біраз келеңсіздіктердің алдын алмақ. Яғни, жүйенің тиімділігін арттырмақ. Ол үшін бірқатар кешенді шаралар қолға алынады.
«Бұрын-соңды субсидиялау саласына өзгерістер енгізілмегендігін айтып, көптеген талқылаулар жүргізуге болады. 5 жыл бұрын мемлекеттік субсидия құны 40 млрд. теңгені құраса, бүгінде оның саны 177 млрд. теңгені құрады. Біріншіден, бір саланы ұлғайтпас бұрын, бөлінетін субсидияны да көбейту шарт. Екіншіден, кейбір мамандар мұны мойындамауда. Бұл өте ауырға түсуде, біз аталмыш шаралар дұрыс екендігін түсіндіруіміз қажет. Қазір қоғам мен бизнес жетілді, аталмыш субсидиялау жүйесі тиімді емес, оны өзгерту қажет. Бұл жаңа серпін береді», деді министр.
2014 жылдың 1 қазанынан бастап 2015 жылдың 1 қазанына дейін мемлекеттік бюджет субсидияға 11,5 млрд. теңге жұмсаған. Еске салсақ, Қазақстанда 2016 жылдың 1 қаңтарынан бастап әлеуметтік нанды субсидиялау тоқтатылады. Осының салдарынан елімізде қалыпты нанның бағасы бір кило ұнның бағасына дейін, яғни бір бөлке 80-90 теңгеге дейін өсуі мүмкін.
Ауыл шаруашылығы министрі әлеуметтік нанның бағасына бақылауды алып тастау осы саладағы тауар өндірушілер арасындағы бәсекелестіктің артуына әсерін тигізетініне маңыз беріп отыр. Яғни, уақыт өте келе, бағалар мемлекет тарапынан реттелмеген кезде бәсекелестік өркендеп, көптеген елдердегідей нан және нан-тоқаш өнімдерінің өндірісі бәсекеге қабілетті бизнеске айналатынын атап өтті.
«Оған қоса, бағалар босатылған жағдайда жағдайы төмен санаттағылар үшін атаулы әлеуметтік көмек арттырылатынын айта кеткен жөн. Елімізде ондай санаттағылардың саны 36,5 мың адам, олардың саны миллион адам болады десек те, жылына шамамен 2 млрд. теңге жұмсалады. Бұл айтарлықтай аз және әлеуметтік тұрғыда әділетті», деді А.Мамытбеков.
«Меніңше, бұл саясатты одан әрі қолданған жөн. Субсидия нормативінің көлемі тонна астық үшін 5 мың теңгені құрап отыр. Биылғы жылдың 1 қазанынан бастап ол 2,5 мың теңгеге төмендеді, ал 2016 жылдың 1 қаңтарынан бастап нөлге теңеседі. Бұл шара жергілікті бюджеттен өндірілетін болады және толық нарықтық бағаға келесі жылы енгізіледі», – деп нақтылады АШМ басшысы.
Сонымен қатар, спикер қазіргідей әкімшілік шаралармен азық-түліктің бағасын ұзақ уақыт ұстап тұруға болмайтынын, экономикалық жағдайдың ахуалына орай бағалар жіберілгенде, ол кенет қатты көтерілуі мүмкіндігін алға тартты. Осы ретте, бұл жағдай 2007 жылы орын алғанын, ол кезде әлеуметтік нанның бағасы 25 теңгеден 35-40 теңгеге дейін күрт өскенін мысалға келтірді.
Сондай-ақ, мемлекет әлеуметтік нанның бағасын реттеуді тоқтатқан жағдайда, бағалар қатты өспеуі тиістігіне де баса назар аударды.
«Нан нарығы монополияланған өңірлер бар, бірақ бағалардың негізсіз өсуі орын алмайды. Монополияға қарасты органдар бұл бағыттағы жұмысты күшейтіп, қатаң бақылау жүргізетін болады», деді А.Мамытбеков.
Дереккөз: егемен Қазақстан