Дмитрий КОТЛЯР, Экономикалық даму және ынтымақтастық ұйымының жемқорлықпен күрес жөнінде Қазақстандағы Ыстамбұл қызмет жоспарын орындау бойынша бақылау тобының басшысы, сарапшы:
– Жемқорлықпен күрес жөнінде Ыстамбұл қызмет жоспары туралы, Қазақстанның бұл жүйеге қатысы және сіздердің жұмыс тобының бақылау нәтижесі туралы айтып өтсеңіз...
– Жемқорлықпен күрес бойынша Ыстамбұл қызмет жоспары 2003 жылы мақұлданды. Шығыс Еуропа және Орталық Азия елдері үшін жемқорлықпен күрес бойынша экономикалық даму және ынтымақтастық ұйымы жүйесінің негізгі аймақтық бастамасы. Бұл жүйе ЭДЫҰ-ның сыбайлас жемқорлыққа қатысты сұрақтармен айналысатын жұ-мыс тобына мүше емес мемлекеттерге арналған бағдарлама. Жемқорлықпен күрес бойынша Ыстамбұл қызмет жоспары Армения, Әзірбайжан, Грузия, Қазақстан, Қырғызстан, Моңғолия, Тәжікстан, Украина және Өзбекстанды қамтиды. Дегенмен бұл қызмет жоспарын жүзеге асыруға өзге 25 мемлекет қатысады. Ыстамбұл қызмет жоспары осы мемлекеттердегі жемқорлықпен күрес саласындағы заңнамалар мен институттарға жүйелі түрде мерзім сайын шолу жасайды.
Қазақстан бұл жүйеге 2004 жылы қосылды. 2005 жылы мемлекеттегі жемқорлыққа қарсы күрес барысына алғашқы шолу жасалды. Алғашқы ұсыныстарды орындау бойынша берілген баға және Қазақстанның сол ұсыныстарға сәйкестік рейтингі жөнінде мониторинг нәтижесі бойынша алғашқы есеп 2007 жылдың қыркүйек айында қабылданды. 2011 жылы мониторингтің екінші кезеңінің нәтижесі, 2014 жылы үшінші кезең нәтижесінің есебі мақұлданды.
Соңғы есепте Қазақстанда екінші бақылау кезеңіндегі ұсыныстарды орындау деңгейі былай көрініс тапты: алдыңғы
17 ұсыныстың ішінен Қазақстан 13 ұсынысты жартылай орындап, қалған төртеуін орындамаған. Толығымен орындалған ұсыныстар жоқ. Үшінші бақылау кезеңі нәтижесінде 3 жаңа ұсыныс қалыптасты, 16 алдыңғы ұсыныстар өз күшінде қалды. Бұл көрсеткіштің деңгейін жоғары деп бағалау қиын. Десек те, Қазақстанның бұл көрсеткіштің деңгейін көтеруге толық мүмкіндігі бар.
– Елімізде Ыстамбұл қызмет жоспарын жүзеге асыру жұмыстары, жемқорлыққа қарсы ұлттық реформалар жүргізіліп жатыр. Осыған байланысты Қазақстанда қандай да өзгеріс байқала ма?
– Өзгеріс байқалады, әрине. Бірақ жеткіліксіз. Саяси еркіндік жемқорлықты түбімен жою үшін нақты қызметтер атқару керек. Жемқорлық қоғамның түрлі саласын жайлап үлгерді. Әсіресе, мемлекеттік институттардың түп-тамырына еніп үлгерді. Десек те, кей салаларда даму бар. Мәселен, мемлекеттік сатып алулар электронды тәсілмен жүзеге асқанымен сатып алудың біршама-сы ашық түрде емес. Сондай-ақ саяси жүйеге өзгеріс енгізу қажет. Кез келген монополиялау жемқорлыққа мүмкіндік туғызады. Қазақстанның бүгінгі экономикалық беталысы белгілі. Сол үшін мемлекеттің өз ресурстарын тиімсіз пайдалануы аса қауіпті. Бұл тұста жемқорлықпен күресу тек маңызды емес, мемлекеттің гүлденуі үшін аса қажет.
– Қазақстанның жарқын болашақ-та ЭДЫҰ мен GRECO ұйымына кіру мүмкіндігі бар ма?
– Экономикалық даму және ынтымақтастық ұйымы (ЭДЫҰ) – әлемнің 34 экономикалық дамыған мемлекеті кіретін халықаралық ұйым. ЭДЫҰ-ға мүше болу оңай шаруа емес. Қазақстанның мүмкіндігі зор, бірақ әлі біраз уақыт керек. Дегенмен, бұл мәселе мемлекеттің ЭДЫҰ шеңберінде жүзеге асырылатын түрлі бастамаларына қатысуға кедергі келтірмейді. Мәселен, Ыстамбұл қызмет жоспары. ГРЕКО – халықаралық конвенция мен мемлекеттердің арнайы келісімдері негізінде Еуропа кеңесі шеңберінде жасалған бақылау жүйесі. Яғни ұйым емес. Қазақстан осы жүйеге кіру мен Еуропа кеңесінің жемқорлыққа қарсы конвенцияларына қосылудың соңғы кезеңінде.
– Қазақстанның соңғы бақылау жүйесі бойынша есебі әртүрлі салалар бойынша ұсыныстарды қамтиды. Осы ұсыныстарды билік қаншалықты қаперге алуда?
– Осы жылдың 5-7 қазанында Па-риж қаласында өтетін ЭДЫҰ отырысында Қазақстан үшінші бақылау кезеңіне қатысты ұсыныстарды орындау бойынша аралық есебін ұсынады. Әкімшілік пен жүйе сарапшылары сол есепке қысқаша бағалау жүргізеді. Нәтижесі сол жүйенің ресми сайтында жариялана-
ды. Осы жылдың наурыз айында Қазақстан өз аралық есебін ұсынған болатын. Сарапшылар сол есептің нәтижесінде, тек 3 ұсыныс бойынша даму бар екенін анықтады.
– Бақылау тобы Қазақстандағы үшінші бақылау кезеңіне қатысты ұсыныстарды орындау жұмысына қашан бағалау жүргізеді?
– Егер қатысушы мемлекеттер осы жүйенің жұмысына қатысуды әрі қарай мақұлдаған және жаңа жұмыс бағдарламасына келісім берген жағдайда, Экономикалық даму және ынтымақтастық ұйымы жүйесінің аясында толық бақылау кезеңі 2016 жылы басталады. Сондай-ақ бағдарламаның жалғасуы қаржылық көмек берумен байланысты. Егер төртінші бақылау кезеңі келесі жылы басталып кетсе, онда Қазақстанда жаңа бақылау кезеңі шамамен 2017 жылы өткізіледі.
– «Ақпаратқа қолжетімділік туралы» заң жобасына қатысты пікіріңіз қандай? Отандық сарапшылар ұсынған заң жобасының жаңа нұсқасын алдыңғы заң жобасымен салыстырып атап өтсеңіз...
– Бұл заң жобасы болашақта қабылданатын заңға жақсы негіз бола алады. Бірақ әлі де салмақты әрі сапалы түзетулерді қажет етеді. Осы жылдың маусым айында Құқықтық саяси зерттеу орталығының өтінішімен жасаған тұжырымдамада «ҚР «Ақпаратқа қолжетімділік туралы» заң жобасының соңғы нұсқасындағы (28.04.2015) біршама маңызды тұстары алдыңғы заң жобасымен (26.04.2012) салыстырғанда кемшін жасалған» деген қорытынды шығарылды. Жобаның жаңа нұсқасы халықаралық стандартқа сәйкес келмейді.
Төменгі мәселелерді негізгі ұсыныс ретінде қарастыру керек:
– ақпаратқа қолжетімділік жүйесі-нің негізгі қағидасы – ақпараттың ашықтығы ережесін қарастыру аса маңызды. Яғни заң жобасының мәні – ақпаратқа ашық қолжетімділік негізгі ереже ретінде қалыптасып, мәлімет алу мүмкіндігіне шектеу болмауында. Сондай-ақ ақпарат алу мүмкіндігін жеңілдету қағидасын қажет деңгейде қарастыру қажет;
– «Ақпаратқа қолжетімділік туралы» заңның құқықтық қарым-қатынасты реттеуде басымдығын арттыру қажет;
– заң жобасының негізгі кемшілігі – қоғамның қызығушылығы мен зиянын тексеретін халықаралық стандартқа сәйкес ақпаратқа қолжетімділікті шектейтін шарттар жиынтығы, үшқұрамды сынақ ережесінің болмауы;
– мәліметті алу барысындағы құқықтық жұмыстарды қадағалайтын соттан тыс мемлекеттік бақылау органы туралы ереженің болмауы – заң жобасының маңызды кемшілігі. Зерттеу орталығы операциялық және институттық тәуелсіз, жүктелген қызметті тиімді атқару үшін қаржылық, кадрлық және өзге де ресурстармен қажетінше қамтылған мекеме құру немесе анықтау мәселесін қарастыруды ұсынды. Мұндай мекемеге тексеру жүргізу, ақпарат алу барысындағы құқықбұзушылық шағымдарын қарастыру, бұйрық шығару өкілеттігі берілу керек.
– Экономикалық даму және ынтымақтастық ұйымына мүше мемлекеттер «Ашық үкімет» бастамасын қолдай ма?
– ЭДЫҰ-ға мүше елдердің ішінде «Ашық Үкімет» бастамасының негізін жасаған мемлекеттер бар және бұл маңызды бастаманы қолдайды. Қазақстан осы аса маңызды бастамаға қосылып, осыған байланысты ұлттық жоспар құрып, мемлекет жүйесіне енгізу керек. «Ақпаратқа қолжетімділік туралы» заң жобасы мұндай ұлттық жоспардың маңызды бөлігі болу керек.
– Әңгімеңізге рақмет!
Дереккөз: Айқын-ақпарат