Рзақұл Нұртаев, Қызылорда облысы бойынша тұтынушылардың құқықтарын қорғау департаментінің басшысы:
– Рзақұл Сәденұлы, бүгінде денсаулық сақтауды дамытудың жаңа мемлекеттік бағдарламасы дайындалып жатқанын білесіз. Сізше, дәрілік қамтамасыз ету саласын жетілдіруден бөлек, бұл бағдарламаға тағы да қандай бағыттар енгізілгені дұрыс?
– Мемлекет басшысы Н.Ә.Назарбаев Қазақстанның әлемдегі бәсекеге қабілетті 30 елдің қатарына кіруін межелеп берді. Бұл еліміздің денсаулық сақтау сапасы жоғары болуға тиіс дегенді де білдіреді. Сондықтан бұл мақсатқа жету үшін барлық күш-жігерді қысқа мерзімде жеке және халықаралық тәжірибенің озық үлгілеріне негізделген денсаулық сақтаудың ұзақ мерзімді моделін құруымыз керек. Бұл модель әлемдегі және отандық экономиканың кез келген ауыспалы кезеңдерінде қаржылық тұрақтылықты сақтай отырып, медициналық қызметтің қолжетімділігі мен сапасын қамтамасыз ететін болады. Аталған міндеттерді іске асыру үшін жаңа бағдарламаның өзара жүйелігіне көптеген мәселелерді шешу қажет. Алдымен, денсаулықты басқарудың түбегейлі жаңа жүйесін қалыптастыру және дамыту керек. Ол үшін алдымен Дүниежүзілік Сауда ұйымының мына бір деректеріне назар аударғым келеді. Ұйымның хабарлауынша, бүгінде дүниежүзі тұрғындарының 78 пайызы дені сау адамдар болса, 15 пайызы белсенді өмір сүру кезеңінде алдын алуға және қадағалауға болатын сырқат адамдар екен. Ал 7 пайызы – емделуі қомақты қаржыны талап ететін науқас адамдар. Сондықтан – біздің алдымыздағы мақсат – ауру қаупі бар адамдарды ғана емес, дені сау адамдардың да денсаулығының алдын алу шараларын жасау. Ол үшін әрине, медициналық-санитарлық алғашқы көмекті (МСАК) дамыту керек. Бүгінгі таңда МСАК-қа кепілдік берілген тегін медициналық көмек шеңберінде бөлінген қаражаттың 24 пайызға жуығы жұмсалады. Сонымен қатар санитарлық көмек көрсету тәртібі да қайта қаралады. Бұл ауруларды анықтап қана қоймай, қатерлерді де айқындау, тұрғындарды хабардар етіп отыру, бастапқы себептерді және ықтимал салдарын уақтылы жою дегенді де білдіреді.
– Мәселелерді шешудің тағы қандай жолы бар?
– Ауруларды басқару жүйесін жетілдіру немесе денсаулық сақтау қызметтерін интеграциялау жолымен медициналық қызмет көрсету сапасын арттыру керек.
2011-2015 жылдарға арналған «Саламатты Қазақстан» бағдарламасында көзделген барлық іс-шараларға Дүниежүзілік банк нәтижелі деп баға беріп келеді. Енді алдағы уақытта мемлекеттік бағдарлама шеңберінде шет мемлекеттердің тәжірибесі бойынша өлім-жітім деңгейін төмендету, қазақстандықтардың өмір сүру жасының орташа ұзақтығын ұлғайту және медициналық көмек көрсетудің барлық деңгейін қамтитын және байланыстыратын денсаулық сақтау ұйымының бағдарламалық моделін енгізу жоспарланып отыр. Аталған әрбір профилактика, оңалту, диспансерлік қадағалау қызметтері, сондай-ақ медициналық және әлеуметтік қызметтерге емдеу іс-шараларының барлық түрлері көрсетілетін болады. Осыған байланысты медициналық көмек көрсетудің барлық деңгейлері өзара байланыстырылады. Күтім және әлеуметтік қамқорлық бойынша қызметтер науқастардың қажеттіліктеріне сәйкес біріктіріледі.
Алда тұрған тағы бір міндет – денсаулық сақтау ресурстарын оңтайлы пайдалану. Әрине, бұл бірінші кезекте қаржы-қаражатқа байланысты шешіледі. Мемлекет басшысының тапсырмасын іске асыру мақсатында Қазақстанда міндетті әлеуметтік медициналық сақтандыру енгізіледі. Бұл ретте әлеумет денсаулығы үшін жауапкершілік мемлекет, жұмыс беруші және қызметкер арасында бөлінетін болады. Бұл жүйе денсаулықты сақтауға жұмсалатын қаржыны ұлғайтуға бағытталады. Заманауи медицина жаңа технология дамыған сайын бізге ресурс қажет бола бастады. Сондықтан бұл қадам ең алдымен, медициналық қызметтердің сапасын арттыруға бағытталады.
– «Денсаулық-2020» бағдарламасында алғашқы медициналық-санитарлық көмекке қаншалықты назар аударылады?
– Әрине, медициналық-санитарлық көмек денсаулық сақтау, қаржылық, технологиялық, адами ресурстардың жартысын, тіпті жартысынан көбін алады.
Өйткені ауруды асқындырып жібермеу үшін денсаулық кінараттарын алғашқы кезде-ақ шешу керек. Әрі бұл – біздің үлгіміздің тарихы мен дамуының өте қисынды, табиғи жолы. Әлемнің дамыған елдерінің барлығында осындай үрдіс қалыптасқан.
Бұл бағдарламада мемлекет қана емес, адамның өзінің де денсаулығы үшін жауапты екені баса айтылған. Демек, бұл бағдарламаның екінші ең маңызды тезисі – денсаулық үшін ортақ жауапкершілік. Егер денсаулық сақтаудың отыз едәуір дамыған үлгісін алар болсақ, онда идеалға жетелер жолдағы негізгі факторлар – қаржыландыру, сауатты басқару және денсаулық үшін ортақ жауапкершілік болады.
– Ортақ жауапкершілік дегенді қалай түсінеміз?
– Ортақ жауапкершілік деген – дәрігерлер мен науқастың ауыртпалықтарын бірге бөлісуі. Біз күн сайын ондаған жап-жас азаматтардың көлік апатынан мерт болып жатқанының куәсі болып жүрміз. Өз денсаулығына салғырт қараудың нәтижелерін көрудеміз. Темекі шегу, ішімдік ішу дегендер үйреншікті нәрсеге айналды. Біздің халық медициналық көмектің кепілдендірілген көлемін алып жатыр, алайда өз денсаулығы үшін жауап беру керек деп ойламайды. Егер де адамдар осы жауапкершілікті мойнына алып, мемлекет пен денсаулық сақтау жүйесімен бірге бөліскен жағдайда, біз бүгінгі үлгінің тиімділігін үш-төрт есе арттыра алар едік.
– Қалай ойлайсыз, басқа елдердегідей міндетті медициналық сақтандыру жүйесін енгізудің тиімділігі бар ма?
– Жаңа технологияларды енгізу – бүгінгі күннің басты талабы. Әлемде науқастарды басқару бойынша әзірленген көптеген технологиялар бар. Емдеудің халықаралық хаттамалары, қабылданған диагностикалау стандарттары бар. Бұл – сала ішінде де, ұлттық деңгейде де арнайы талқылауды қажет ететін мәселе. Жұмыс беруші де, мемлекет пен жұмысшының өзі де денсаулық үшін осы жауапкершілікті бөлісулері керек. Біз медицина мен көмек көрсететін адамдардың еңбегіне ақы төленуі тиіс екенін түсінуіміз қажет. Сақтандыру мақсатты түрде іске асатын нәрсе емес. Бұл – тек денсаулық сақтау саласының саясатын жүзеге асыру құралы ғана. Сақтандыру ең алдымен, денсаулық үшін ортақ жауапкершілікті дамытуға және енгізуге бағытталған. Ал бірлесіп төлеу қосымша фактор болуы мүмкін. Міндетті медициналық сақтандыру жүйесі бағдарламалардың барлығын нығайтуға, олардың бәрін аймақтар арасында түзетуге, бірыңғай төлеуші жүйесін көп арнаулы жүйеге бейімдеуге мүмкіндік береді. Медициналық сақтандыру жүйесін басқару үшін тиісті технологиялық, ақпараттық жүйе қалыптастыратын және енгізетін болады.
– Бағдарламаны қалай жүзеге асырған дұрыс болады?
– Жалпы, бағдарлама екі саты арқылы жүзеге асырылады. Біріншісінде, 2016-2017 жылдары жаңа тетік, технологияларды енгізу, ресурстардың тиімділігін қамтамасыз ету үшін нормативтік-құқықтық база дайындау көзделген. Екіншісінде 018-2020 жылдары денсаулық сақтау жүйесін жоғарыда айтылған басымдықтарға назар қоя отырып, жаңғырту жүзеге асырылады. Жаңа бағдарлама бұған дейін іске асырылған мемлекеттік бағдарламалардың логикалық жалғасы әрі еліміздегі денсаулық сақтаудың халықаралық саясатының дамуымен толық сәйкестікке қарай келе жатыр. Бағдарламаның тағы бір ерекшелігі шынайылыққа, тиімділікке және сәттілікке кепілдік береді.
– Елбасының «100 нақты қадам» Ұлт жоспары – Жаһандық және ішкі сын-қатерлерге жауап және сонымен бір мезгілде, жаңа тарихи жағдайларда Ұлттың дамыған мемлекеттердің отыздығына кіру. Біз дамыған елдердің қатарына кіру үшін не істеуіміз керек?
– «100 нақты қадам» Ұлт жоспары «Кәсіби мемлекеттік аппарат құру», «Заңның үстемдігін қамтамасыз ету», «Индустрияландыру және экономикалық өсім», «Есеп беретін мемлекетті қалыптастыру» секілді бөлімдерден тұрады. Ресми құжаттың өн бойында мемлекет дамуының алдағы уақыттағы 100 нақты қадамы айқындалған. Бұл қадамдардың бәрі де елімізде «Қазақстан – 2050» стратегиясын жүзеге асыруға, Қазақстанның мемлекеттілігін нығайтуға, жолдан адаспауға, күрделі кезеңнен сенімді өтуге жағдай туғызатын беріктік қор дер едім.
Жоспардың негізгі мақсаты «аурулардың сыртқы белгілерін» сылап-сипап қою емес, оларды «жүйелі емдеу» болып табылатын қоғам мен мемлекетті түбегейлі қайта өзгертуге негіз қалайды» делінген бағдарламалық құжаттың 1-қадамы – мемлекеттік қызметке қабылдау рәсімдерін жаңғыртуға арналған. Онда мемлекеттік қызметке қабылдау төменгі лауазымдардан басталуы тиіс екені атап өтілген. 2-қадамда «Төменгі лауазымдарға кандидаттарды реттеу және одан әрі лауазымдық өсу іскерлік қасиеттер негізінде жүзеге асырылуы тиіс» деген міндет қойылып отыр. 3-қадам туралы айтатын болсақ, мұнда «Қазақстан Республикасының мемлекеттік қызмет және жемқорлыққа қарсы іс-қимыл агенттігінің рөлін арттыру» мәселесі бойынша орындалуы тиіс міндеттер жан-жақты баяндалған. Ұлт жоспарының 4, 5, 6 және 7 қадамдарында мемлекеттік қызметке бірінші рет қабылданушылар үшін міндетті түрде сынақ мерзімін ендіру айтылады. Мемлекеттік қызметкерлердің жалақысын қызметінің нәтижесіне байланысты өсіру, еңбекақыны нәтиже бойынша төлеуге көшу және мемлекеттік қызметкерлердің лауазымдық еңбекақыларына өңірлік үйлестіру коэффициенттерін қосу міндеттері бойынша нақты тапсырмалар жазылған.
Жемқорлыққа қарсы күрес те – Елбасы саясатының басым бағыттарының бірі. Бұл мәселе Ұлт жоспарының 13-қадамында – жемқорлыққа қарсы күресті күшейту қадамында көрініс тапқан. Сонымен қатар Ұлт жоспарында Мемлекеттік қызмет туралы жаңа заң қабылдау, Мемлекеттік қызмет туралы жаңа заң қабылданғаннан кейін іс басындағы мемлекеттік қызметкерлерді кешенді аттестаттаудан өткізу мәселелері сипатталған. Ұлт жоспарында сондай-ақ азаматтардың сот төрелігіне қолжетімділігін жеңілдету үшін сот жүйесі инстанцияларын оңтайландыру, судья лауазымына кандидаттарды іріктеу тетіктерін көбейту және біліктілік талаптарын қатайту міндеттері қойылған. Бүгінде елімізде сот саласын жетілдіруге байланысты көптеген іс-шаралардың атқарылып жатқаны белгілі. Осы орайда Судьялардың есеп беру тәртібін күшейту, судьялардың жаңа этикалық кодексін жасау және т.б. мәселелер Ұлт Жоспарының қадамында көрсетіліп отырғанын айта кеткеніміз жөн.
– Рзақұл Сәденұлы, Елбасымыздың бес институттық реформада «Мәңгілік Ел» патриоттық актісі әзірленді. Сізше, оның негізі қандай болуы мүмкін?
– Елбасы Н.Назарбаев қоғамды әлем деңгейіндегі асқақ мақсатқа ұмтылуға шақырып келеді. «Қазақстан – 2050» стратегиясы, «Нұрлы жол» жаңа экономикалық саясаты, 100 нақты қадамнан тұратын Ұлт жоспары, озық отыз елдің қатарына қосылу міндеті – мұның барлығы Мәңгілік Ел болу жолындағы өзара сабақтас, жүйелі Қазақстанның мемлекет болып шығып, қоғам болып жетілу, ұлт болып есею жолында маңызды қадам жасау. Мемлекет пен қоғамға берері, келешекке әсері, жеке адамның өміріне жасайтын ықпалы тұрғысынан бұл тарихи қадам – қазіргі ұрпақтың тарихи миссиясы, оның келешек алдындағы жауапкершілігі болуы керек.
Сұхбаттасқан
Миуа БАЙНАЗАРОВА,
Қызылорда облысы
Пікір қалдыру