Қымызды дертке дауа, жанға шипа десек те, бүгінгі қазақ осы бір ежелден келе жатқан ұлттық сусынымыздың мәні мен маңызы, һәм қасиетін қажет етпеуге айналған ба деген ой мазалайды. Себебі сонау замандарда халқымыздың негізгі сусыны болған ұлық дәмнің елімізде қасқалдақтың қанындай қат болғаны көңілімізді қынжылтпай қоймады... Қазір қала түгіл, ауылдағы дастарқан мәзірінде қымыз көзден бұл-бұл ұшқалы қашан. Басқа шетелдердің өзі қымызды медицинада кеңінен қолданып, өзінше атаулар қойып жатқанда, Алашымыз аузын ашып отыр. Тіпті немістердің өзі қымызға ат қойып айдар тағып, күнделікті ас мәзіріне қосуды шығарды. Тіпті патентін де иеленіп жатқанын есітіп, біліп жатырмыз. Түптің түбінде біреулер «Қымыздың отаны – біздің жер, иесі бізбіз!» десе не демекпіз? Жалпы, төрткіл дүниеге паш етілген төрт түліктің төресі – жылқының тұқымы дәл қазір азайып бара жатқаны алпыс екі тамыры ел деп бүлкілдеген қазақтың көкірегін ашытпағанда қайтеді?!. Бір кездері үйір-үйір жылқы айдап, бие сауып, құлынын желіге байлаған қазақтың ұрпақтан-ұрпаққа мұра болған дәстүрі ұмыт бола бастағандай. Жаздың қазіргідей аптап ыстығында шөліңді қандыратын сап-сары бал қымызды ішуге аңсары ауған әлеумет жазда болмаса, қалған мезгілде оны түсінде ғана көретіндей деңгейге жеткелі қашан?.. Жомарт НҮРКЕНОВА, Ақмола облысы ауыл шаруашылығы басқармасының бастығы: – Бүгінде облысымызда 110 155 жылқы бар. Оның жартысынан астамы, яғни 72 432-сі жекеменшік иелігінде. Жылдан-жылға мал басының артуы байқалғанымен, мал тұқымын асылдандыру, сонымен қатар оның қымыз өндіру жағы кенжелеп қалғаны рас. Мемлекет тарапынан асылтұқымды жылқы басымен қатар, оның еті мен сүтіне субсидиялық көмектер бөлінгенімен, істі жүзеге асыруда елеулі қиындықтар жетіп-артылады. Қыл құйрықты Қамбарата түлегін ардақтап, жылқыны ер қанаты деп өскен қазақ елі қымызды сақтау технологиясын сонау заманда-ақ ойлап тапқан. Зерттеушілердің пікірінше, жер бетінде алғаш асау жылқыға жүген салып үйретіп мінген де бабаларымыз көрінеді. Бұл Көкшетаудың іргесіндегі әйгілі «Ботай қонысынан» да анық байқалады. Археологтер мен тарихшылардың айтуынша, дәл осы жерде жылқыға алғаш рет ауыздық салынып, үйретілген. Сонымен қатар ыдыстарда қымыздың да қалдығы қалғаны белгілі болды. «Жылқы малы – мінсең көлік, жесең ет, ішсең қымыз» деген қазекеңнің «қымызды кім ішпейді?» дейтіні тағы бар. Тіпті бабаларымыз алғаш бие байлаған кезде туыс-туған, көрші-қолаңын шақырып, «қымызмұрындық» жасағаны келешек ұрпаққа ертегідей естілетіні сөзсіз. «Қымызмұрындық» жасап, көлдей қымызды күбіде піскені былай тұрсын, «кола» шынысына құйылған керемет қымыздың өзін табу бұл күні оңайға соқпайды. Олай дейтін себебіміз басқа жерде «қымызхана» ондап саналса, бүгінде Құлагердей жүйрікті баптаған Көкше жерінде бір қымызхана жоқ дегенге ешкім сене қоймас. Бірақ жағдай осылай. Осыдан жеті жыл бұрын үлкен бастама көтеріліп, қала орталығынан ашылған «Қымызхана» арада екі жыл өтпей жатып сыраханаға айналып шыға келгені бар. Көршілес жатқан орысы көптеу Қызылжар қаласының өзінде қымыз өндірісі қолға алынып, аз да болса қымызханалар бой көрсетіп келеді. Қазір ұлық дәмді тек той-томалақта ғана тататындар баршылық. Оның өзінде өлшеп әкелген қымыз жетіп жатса... Себебі арақ-шарапты тыюдың бір жолы болған бұл әдемі дәстүрге бие сүті де қымбаттап, көлдей көңіліңді құрғатып кететіні тағы бар. Қалай десек те, бұл күні қай қазақ болсын сары қымыз сапырған, сарықарын бәйбішенің күбі толы қымызын аңсайтыны хақ. Қымызхана болмағанымен, ала жаздай ақша тапқысы келгендер қымыздың арқасында табыс кілтін тауып жатқандар да жоқ емес. Себебі қымызға аңсары ауғандар бұл сусынды ішуден ақшасын да аямайды. Ондай жолаушылар жол жиегінде қымыздың литрі 800-1000 теңгеге дейін көтерілсе де сатып алады. Сұраныстың ұсыныстан әлдеқайда жоғары екенін біліп алған саудагерлер тек қымыз ғана емес, сонымен қатар құрт-майын қоса саудалап, әжептәуір пайда таба бастаған. Олардың орташа табысы бір маусымда 1 миллион теңгеге дейін барады. Айгүл ОМАРОВА, қымыз сатушы: – Ауылда екі қолға бір күрек табу қиын. Азын-аулақ мектептегі мұғалімдер мен зейнеткерлер болмаса, тұрақты жалақы алатындар саусақпен санарлық. Басында жол жиегінде қымыз сатуға намыстанған болатынмын, кейін бала-шаға қалаға оқуға кеткен соң, осы кәсіпті еріксіз бастауға мәжбүр болдым. Күре жолдың бойында күннің ыстығында, желдің өтінде отырғанымыз ақталып, бүгінде жағдайымыз жақсарып келеді. Иә, қалауын тапса қар жанар. Бірақ екінің бірі мұндай батыл қадамға бара алмасы тағы анық. Кәсіптің шынымен өркендеуі үшін қымыз өндіретін кәсіпорындар ашып, мемлекет тарапынан арнайы бағдарлама болуы тиіс. Осыны ескерген Елбасы өзінің биылғы Жолдауында ауыл шаруашылығы өнімдерінің бәсекеге қабілеттілігін арттыру мәселесін көтерген болатын. Осы мақсатта «Жұмыспен қамту – 2020» бағдарламасы бүгінде дәл осы сала бойынша да арнайы бағдарлама енгізгенін айта кеткен жөн болар. Бұл өзгерістің біршама жүрекке жылылық нұрын сыйлағаны сөзсіз. Аталмыш бағдарламаның екінші бағыты бойынша өз кәсібін ашпақ болғандарға пайызы төмен мөлшерде несие беріле бастады. ҚАЙРАТ, «Көкше-Құлагер» жауапкершілігі шектеулі серіктестігінің директоры, қымыз өндіруші: – Қымызға сұраныс көбейгендіктен, қыл құйрықтың санын көбейтіп, Қамбарата түлегін өсіруді мықтап қолға алдық. Қазір жүзге тарта жылқымыз бар. Биылғы жылы мал өнімдеріне бөлінген субсидияның көбеюі шаруалардың үмітін ақтады. Алдағы уақытта қымыз өндіруді молайтсақ деген жоспар бар. «Жылқыдан асқан мал бар ма, қымыздан асқан ас бар ма» дегендей, бүгінгі таңда қазақы брэнд, таптырмас емдік қасиеті мол ұлық тағамның әлі де болса өз орнын табатынына сенгіміз келеді. Ол үшін тек іскерлер жағынан ниет, тиісті орындар тарапынан қолдау жан-жақты көрсетілсе болғаны.
Автор: Абзал АЛПЫСБАЙҰЛЫ, Көкшетау
«Алаш айнасы»
тақырып өзгертіліп алынды
Пікір қалдыру