Бұл мақала ертелі-кеш бір жазылар еді. Асықтырған, бұдан біраз уақыт бұрын бір ақынымыздың «бостандықтың аузын ұруы» мен жақында Талдықорған өңірінде жер шолып, ел шалып жүргенде тағы бір жазушымыздың (Дүние күйіп кетсе де айтайық, Ғаббас Қабышев ағамыздың) «совет өкіметін аңсайтындығын» айтуы болды. Оған со Талдықорғанда бейтаныс бір жанның «Біз тағдырымызды Назарбаевқа тапсырғанбыз. Көтерген мәселеңізді сол шешеді. Біздің онда шаруамыз жоққа» саядымен жауапкершіліктен бас тартуын қоссақ, шынында да осы қазаққа патриотизм керек пе өзі деген ойға еріксіз қаласың. Оның үстіне орыс газетінде істейтін қазақ журналистің қазақтың кезінде шөлді де шөлейтті жерлерге күшпен көшіріліп, отаршылдық саясатынан тепкі көрген ұлтымыз туралы мақаланы басудан бас тартуын қоссақ, біз әңгіме еткелі отырған мәселе, тіпті, күрделене түседі. Шынында да, осы қазаққа патриотизм керек пе?
Иә, біздің ешқайсымыз да Советтік кезеңде қазіргідей қиындық көрген жоқпыз. Соған қарамай, оны аңсайтындар кемде-кем десем, артық айтқандық болмас. Ал, «бостандықтың аузын ұру» ешкімнің де ойына кіріп шықпайды. Сосын, қазақ тағдыры туралы мақаланы баспауға әшейінде сөз бостандығы мен демократияны бетінен түсірмейтін газетке кім құқық берді? Мен Кеңестік кезеңнің жетістігі қаншалықты болса, кемшілігі де соншалықты болғанын білемін. Әсіресе, ұлт мәселесінде. Ол ұлтты біртіндеп, баяу ғана «ыстық» бауырластық құшағында өлтіру еді. Сондықтан, оны ақтамаймын да, мақтамаймын да. Еліріп жамандауға да жоқпын. Сонымен, қазаққа патриотизм керек пе? Осынау келтірілген сөздер мен іс-әрекеттерді естіп, көргенде соның керектігіне күдіктенесің. Күдіктенбесек, осынау бір қасиетті сөзді біз үш жақта айта аламыз ба? Соңғы тәуелсіздік алған, өткенге есеп берерліктей кезең-кезде «Мен – патриотпын, Сен – патриотсың, Ол – патриот» дейтіндей дәрежеге көтеріліп, аса құрметті мәртебеге ие бола алдық па? Болмасақ, неге? Жоғарыдағы үш жайға қарағанда, біз әлі ұлт ретінде осынау құдіретті сөзді айдарландыра, асқақтата көтеруге әлі дайын емес екенбіз. Ал, ХІХ ғасырдағы орыс перзенті, декабрист Раевский «Еcли патриотизм – это преступление, я – преступник, и пусть суд вынесет мне самый ужасный приговор, я подпишу приговор» десе, неге таңқалмасқа? Міне, осыған қарағанда патриотизмге құқық та, заң да жүрмейді. Ол Менің, Сенің, Оның, жалпы қазақтың МІНДЕТІ һәм БОРЫШЫ. Адам да, адамды топтастырып, тұтастыратын ұлт та, сосын екеуі жиылып құрайтын мемлекет те табиғи-тарихи категория. Адам патриот болып тумайды, өсе, жүре келе қалыптасады. О баста оны Тәңір солай жаратқан. Со бір тұтас құбылысты күйрету – бүкіләлемдік дағдарысқа бастар жол. Яғни, оны қорғап-қолдамай, «жалпы әлемдік тәртіпте» түзеп, «жалпыхалықтық» космополиттік ниет-құлықтың жетегінде көру өзін қазақ санайтын әрбір адамның азаматтығына сын. Енді, естеріңізге 20-жылдарды салайын. Сол кездердегі өзінің елін, жерін сүйіп патриот болғандар «Алашордашы» – кертартпалар атанып, ақтың құйыршығы саналды. Сөйтіп, «патриот» сөзі «Алаштың» баламасына айналды. Оны айтасыз, Мұстафа Шоқай патриотизмін фашизммен жаңылыстырып, артынан топырақ шашпадық па? Ал, 1941-1945 жылғы қазақ патриотизмі болса жалпыхалықтық интернационализмнің баламасы болды. Оның бүкіл атақ-даңқы, дәрежесі орыс халқына телініп, «Ресей кең байтақ» ұғымымен алмастырылды. ендеше, Мен де, Сен де, Ол да өзіміздің әке-шешемізді, олардың бүкіл жетістік-кемшілігіне қарамай, менің әкем-шешем деуден қалай ұялмай, қорықпасақ, қазақты, оның жерін бүкіл жетістік-кемшілігіне қарамай бұл біз, біздің ата-жұртымыз деуден солай ұялмай, қорықпауымыз керек. Яғни, жазушы, орыс валентин Распутиннің «В каждом из нас, не утерявшем национальные корни, независимо от того, к какой бы нации мы не принадлежали, это чувство столь же живо и зримо, как чувство к детям» деуі өте орынды сөз. Орыс ұлтжандыларының құрметтеп, сыйлайтын да қасиеттері сонда. Мен Ресейдегі орыс ұлтшылдарынан қорықпаймын, қорықсам, сол тілде сөйлейтін аз ұлттан, сонан соң ресейліктердің Қазақстандағы қазақты мойындамай, қазақ мемлекеттілігіне күдік келтіретін қандастарынан қорқамын. Бізді оларға құбыжық көрсететін де солар. Оған өзіміздің орыстанып, ассимиляцияға түскен «сұйық қан» отандастарымызды қосыңыздар. Міне, бұлар тұрғанда жалпықазақстандық патриотизм қалыптастыру утопиялық (қиял-ғажайып) жай. Оған 1986 жылдың желтоқсаны мен кешегі Өскемендегі Пугачев-Казимерчуктердің іс-әрекеттері куә. Сондықтан, алдымен Қазақстанда қазақ патриотизмі қалыптасып, сосын әрбір басқа ұлт өкілі адамының азаматтығына сын Қазақстан патриотизмі қалыптасуы тиіс. Қазір, Қазақстан атты үлкен үйде осы бір мәселеге келгенде, оған кіндік боларлық – Қазақстан халқының ассамблеясынан басқа ештеңе жоқ. Сыртқа қарап «ұлушы» Ақпарат кеңістігіндегі кейбір басылымдар тұрғанда, жалпықазақстандық патриотизмді қалыптастыру арман. Ол үшін заңды қатаң тәртіп, оны орындағысы келмесе орындататын заң қадағалаушылары мен бақылаушылары керек. Ал, демократия, сөз бостандығы, адам құқығын теріс мақсат-мүдде тұрғысында тұрған жері, араласқан елінен бөле-жара қарайтындар үшін келісімпаздыққа жығылғыш, жалтаңдаушылықтың «балалық ауруынан» арылатын кез келді. Тәуелсіз он жыл аз уақыт емес. Әрине, бұл өзге ұлттарды кемсітіп, ығыстыру арқылы жүрмеуі тиіс. Ұлттық эгоизм ешуақытта шынайы патриотизмді қалыптастырған емес. Қалыптастыра да алмайды. Біздің сақтанатын тұсымыз да со тұс. Патриотизм – тарихи-географиялық, ұлттық-мемлекеттік мақсат-мүдде негізін қалап, оны өзге ниет-пиғылдардан қорғайтын табиғи да тума түсінік. Мен бүкіләлемдік ағайынгершілік, татулыққа, экономикалық алыс-беріске, мәдени-әдеби байланысқа ешқандай қарсы емеспін. Бірақ, ол жолға тілімді, ділімді, бойымдағы болмыс-бітімім, ұлттық құндылығымды жоғалтып түскім келмейді. Оған аш-жалаңаш болсам да (олай болуы мүмкін емес, өйткені, біздің қазақтың ұлт ретінде оған мүмкіндігі де, ел, жер байлығы да жетеді) ұлттық кескін-келбетте қол жеткізуім керек. 1986 жылы бүкіл Кеңес одағы бойынша «қазақ ұлтшылдығы» жарияланды. Сонда Ресейдегі «Наш современник» журналының редакторы, ақын, ұлтжанды орыс патриоты С.Куняев «қазақ егер қазақша мектеп аш десе неге ұлтшыл болуы керек» дегенге саятын мақала жазып, қазақ ұлтшылдығының қазаққа жабылған жала екендігін тілге тиек етті. Ол сол кездегі «правда» газетінің тіл туралы ұстаған позициясын айыптап, Қазақ тілінің дамуын насихаттаған ұлт ақынын қолдап: «наверное, каждый из нас, думая о своем родном языке, скажет в душе то же самое» дей келе, «зачем же центральный орган так бестактен по отношению к здоровой заботе национальной интеллигенции о языке?», – дейді. Ал, сол кезде қазақстандық жазушы, бүгінгі депутат И.Щеголихин мырза сондай іс-әрекетке бара алды ма? Әрине, жоқ. Со И.Щеголихин және Е.Анов, П.Атрушкевич – сенат жұмысын мемлекеттік тілде жүргізу туралы Ш.Беркінбаеваның ұсынысына салған жерден қарсы болды. сонда неге қалған депутаттар со үшеуді қолдайды да, ал, ұлтжанды депутаттың сөзі неге өтпейді? Бұл да бей-патриоттық, ұлы мақсат жолындағы табансыздықтың көрінісі. Сондай-ақ, құрметті депутат-жазушы Өскемен оқиғасын неге айыптап мақала жазбады? Оны неге Қасым Қайсенов жазуы керек? сонда, Отан И.Щеголихиндікі емес пе? Дүниенің азабы бір саусағы бүгулі жандармен қатар өмір сүріп, ұлы мақсат жолында жүрмін деп ойлау. Міне, осындайда маған қазақстандық патриотизмге қарағанда қазақ патриотизмі жақын тұрады. Ендеше, қазаққа өзінің мол мүмкіндігін өзгеге мойындату үшін патриотизм ауадай қажет екен. Осы тұста айтпай кетуге болмайтын жай, бизнестен келген, депутат Ә.Исахановтың Ресей, Беларусь одағына ұмтылу пиғылын қалай түсінуге болады. Бұ да бір қазақ патриотизмінің ел азаматы бойындағы енжар тартқан тұсы. Ұлт – табиғатынан патриот. Бірақ, біз ұлттық интеллигенция, ұлтты экономикалық та, саяси да, рухани да, айта берді әлеуметтік-қоғамдық процестерден қағыс қалдырып, үнемі батысшыл, «жабайы мәдениет» пен «ләззаттану мен тояттану» принципіндегі құндылықтарды насихаттайтын идеялар мен идеологиялардың топан тасқыны астында қалдырып келеміз. Яғни, олардан оны арашалап алардай қарым-қауқар көрсете алмай жүрміз. Газет-журналдарымыз бен теле-радио арналарымызда – қашанда ұлттың еңсесін басатын, жөн-жосықсыз жамандықты теріп жазу мен көрсетуге әуеспіз. Ол ұлттың бойын ҮРЕЙГЕ алдырып, жанын жасытады. Сөйтіп, рухын сындырады. Сонау 1922 жылы Мұхтар Әуезов Басқарма атынан «Қазақ қалам қайраткерлеріне» жазған Ашық хатында, «…газеттерден қазіргі уақытта жұртшылықтың көбі жамандық бөлімін оқиды. Ол неден? Себебі, жамандау қазақ мінезінде өсекшілдіктің салдары: бұл жерде газет те ел рухына жақындайды. Сондықтан, ол бөлімнің оқушысы бар» дей келе «Сондықтан, шығып жатқан газеттердің мұндай істері жамандау мен мақтаудан қолы тимейтін болса, оларға бетіңнен жарылқасын дейміз» деп жазған еді. Ұлы жазушының сол бір жылы көтерген мәселесінің әлі де мән-мағынасын жоғалтпағаны облыстарымыздан бастап, республикамыздағы шығып жатқан кейбір өзін тәуелсіз санайтын орыс, қазақ газет-журналдарынан көрініп жүр емес пе? Оны айтасыз, ұлы Мұхаң: «Оның үстіне, өзге кішілігін қоя тұрғанда, қазіргі кейбір баспасөздерде көбіне қазақтың мақтаншақтығы шығатын болды. Бұл әдет оқушы жиюдың орнына көп жұртты баспасөзден жирентіп барады. Осы айтқанның бәрі де әдебиеттің елге тәрбие бере алмай, иә, рухына жақындай алмай жүргендігінің белгісі», – дейді. Міне, осының өзінен-ақ Әуезовтей алыптардың ұлт мәселесіне келгенде ешқандай келісімпаздық пен ымыраға келмес, бірбеткейлігін көруге болмай ма? Жылдан астам уақыттағы интернационализм кезеңі өтіп, бүгінде патриотизм мезгілі туып отыр. Оны біреу біліп, біреу білмейді. Ал, білсе де жаңылысып жүргендер, со жалпыхалықтық құндылық, экономикалық-әлеуметтік, мәдени-саяси әдісі – модерн жетегінде жүр. Қазір рухтар қақтығысы жүріп жатыр. Ол бірде ашық қылаң ұрса, енді бірде су асты ағыстарындай әсерде жүруде. Ендеше, қазақ патриотизмінің бір сәт те болса қалғып-мүлгуге ешқандай да құқығы жоқ. Қазақ табиғатынан интернационалист ұлт. Оған қарағанда бізге қазір патриотизмді үйреніп, балаларымыздың бойларына сіңіре беруіміз керек. Ол – ұлттық интеллигенцияның міндеті. Жөргектегі сәбиді бесікке бөлеген кезде қазақ даласының кеңдігі мен оның территориясын, оларды қорғап қалған батырларымызды, айта берді ел-жұртымыздың қазақы барлық жақсы қасиеттерін «Бесік жырына» қосып, бөбек бойына сіңіре бермесек болмайды. Ертек-аңыздарымыз бен батырлар жырымызды да со «Бесік жырындай» ойға да, бойға да қансіңді болатындай мақтанышпен құлақтарына құя беруге тиіспіз. мектептеріміздегі оқушыларға да со бағыттағы тәлім-тәрбие жүргізейік. Мұны айтып отырғаным, қазір кейбір мектептерде тарихты ресей оқулықтарымен оқытады. Осы бір жолдарды жазып отырып, менің есіме 1917 жылдың 15 наурызында майдан шебіндегі Минскіден қазақ даласына Үндеу жолдаған «Он бестің жеделхаты» түсті. «Учредительный собрание сайлауларына қазақ болып қамдану керек. Жарамды, жақсы адамдарын ауызға ала беру керек. Енді, араздық, өштік, дау-жанжал, талас, партиялық сыйыспауларды тастау керек. Көксерілік жұмыстарың – ел бірлігі, адалдық болсын! Жер мәселесін де қозғауды тезірек қолға ала беріңдер! Біз қалайтын патшалық түрі – демократический республика, яғни, мал өсіріп, егін салып, жерге ие боларлық түрі. Құдайдан басқа ешкімнен қорықпаңдар! Түзулік іс етіңдер, жаңа үкіметті сүйеңдер.
Ғалихан, Мирякуб, Мұса, Шаһмардан, Мырзағазы, Хасен, Шафхат, Сұлтанбек, Иса, Мұхамедғазы, Хайралдин, Райымбек, Нәзір, Тәмимдар, Тел». Міне, бұл патриотизм! Осындай қадір-қасиетті ағалар ұрпағы бола тұрып, біздің қазіргі ыққа жығылғыш ілесімпаздығымызға жол болсын. Соған қарағанда, қазіргі қалғып-мүлгіп бара жатқан қазақ патриотизмі оянып, сілкінбесе болмайды. Оған депутат, бұрынғы генерал-кеденші Ғ.Қасымовтың «Қазақстан патриоттары» деп құрған партиясының қаншалықты себеп-салдары болатынын қайдам, ал, әзірше менің білетінім, нағыз шын мәніндегі ұлттық патриотизм қалыптастыратын саяси күшті топ құрылған жоқ. Ал, бір кезде, 1806 жылы Фихте германияда неміс патриотизмін арттыру үш «Союз добродетели» үйірмесін құрып, ол кейін бірнеше буын патриот-интеллигенция өкілдерін қалыптастырғанын тарихтан білемін. Әрине, мұның барлығы өзге ұлттарға қиянат жасау арқылы жүрмеуі керектігі де тарихтан алған сабақтардан белгілі. P.S. Бет қатталып жатқанда қолыма бұрынғы қазақстандық, Талдықорғанда өсіп-өнген, бір кезде Қазақстанды дүрліктірген атышулы «атаман» Н.В.Гунькиннің «Казачий кулак против экспансии инородцев» деген кітабы тиді. Онда ол: «… русские цари не отказывали их черномазым вождям настойчиво просимом подданстве» – дей келіп, – Нука назовите мне хотя бы одного Мыркымбая, который придумал автомат, пулемет или самолет. Где великие Саксауловы или аксакаловы руководившие фабриками и заводами? Куда подевались, наконец, туземцы, благодаря которым скотоводство добилось увеличения поголовья? Что-то не сыскать их в научных энциклопедиях и словарях. В лучшем случае стоит заглянуть в драную юрту, где дрыхнет нажравшийся жирного бишбармака толстый Сексембай», – дейді. Мұны айтып отырған Қазақстанды Отаны санайтын жан. Қазаққа көзқарасы жоғарыдағыдай. Осыдан кейін қазақстандық патриотизм жөнінде қандай әңгіме қозғауға болады. Ал, ресейлік ұлтжанды С.Куняевтің қазақ туралы пікірін жоғарыда оқыдыңыздар. Сонда, гунькин кім?
Дереккөз: "Ақиқат" журналы
Аманхан Әлімұлы, «Қазақ әдебиеті»
1 қыркүйек, 2000 жыл
Пікір қалдыру