Менің өзі де, сөзі де өзгермейтін бір таныстарым бар. Өздері көп емес, бірақ сондай тұрақты. Жиі кездесе бермейміз. Әр кездескен сайын бір ғана сұрақ қояды:– Қандай кітап оқысам болады? «Түзелуге» бет қойған түрі. Қашан көрсең: «бірдеңе оқу керек еді», – деп жүреді. Бір ғажабы – оқымайды. Менімен таныспай тұрғанда оқымайтын, қазір таныстығымыздың алды 10 жылға таяды, әлі оқыған жоқ. Сірә, оқымай-ақ кетеді-ау.Арнайы ат терлетіп келмесе де, кездесе қалған жағдайда кәдімгідей көңіл бөліп жататынына малданып, о баста тізім ұсынуға дайын тұратын әдет пайда болып еді. Қазір қойдым. Байқасам, өзім оқымаған кітаптарды да тықпалап жібереді екем. 10 жыл ішінде бірде-бір шәкірт тәрбиелей алмаған соң, «ұстаздық карьераммен» жылы қоштастым.Кейде біреулер шын ниетімен сұрайды: «Қандай кітап оқысам болады?» – үйреншікті көлгірсу. Оны айтпаймын. «Балама не оқытсам болады?» – міне, бұл тәуірлеу әңгіме. Сол кезде нені, кімді ұсынарыңды білмей, дағдарып қалатының болады. Біреулерді атаған боласың. Бірақ осы бір сұраққа психологиялық тұрғыда дайын емес екенбіз. Себебі не екен... Айналаңның бәрін оқудан, кітаптан қол үзгендей көретін басымыз әлгіндей сөзді естігенде айран-асыр қалатын шығармыз бәлкім...
«Кітапты өртегеннен де ауыр қылмыс – оны оқымау» дейді. Демек, оқымағаннан өртеп жіберген дұрыс. Немесе басқа да бір керекке қалай да жаратуға болады. Әйтеуір сөресінде сарғайып, шаң басып, яки сіздің үйіңіздің сәнін кіргізіп (!) тұруы шарт емес. Не оқылу керек, не...
Бұл – баяғы сөз. Сол замандарда бәлкім, құлаққа жағымды, көкейге қонымды болған-ақ шығар. Бірақ белгілі бір шындықтың да ғұмыр-жасы болады. Бүгінгі күннің шындығының жанында «жарамдылық мерзімі өтіп кеткен» мұндай әдемі сөздер тым әлжуаз. Бродскийдің осы сөзін анық ақиқат деп алып, айналаңызға қарап көріңізші. Бүкіл жұрт – қылмыскер. «Ауыр қылмыс» жасаған. Ал, сіз ақ қаздар арасындағы жалғыз аққу – «оқымысты». «Құтылар хал болмады мына дудан, Біз де ішпесек болмайды жынды судан» – заманның сұрқылтайына қайла таба алмаған Абай-Масғұт келеді көз алдыңа...
Қазір үй-жайы бар кез келген қазақтың шаңырағынан құрығанда бір кітап кездестірмей қалмайсыз. Бір үйде алба-жұлбасы шығып, баласына ойыншық болуға жарап, аяқ асты иленіп жатады. Енді бірде сөреде ретсіз болса да әйтеуір азды-көпті жиналып тұрады.
Алғашқы көрініске күйінесің. Сыртқы мұқабасы болмайды көп жағдайда, – жөнін қолыңыз тисе ішін ақтарып отырып білуіңіз мүмкін. Мұндай жайтқа Ғабит Мүсіреповтің «Ұлпаны» арқылы куә болғаным бар. Баланың ойыншықтарының арасында жатқан жартыкеш кітаптан әйгілі романның бір бөлшегін танығам, жазушының өзі шығармасының негізгі бастау деталі ретінде пайдаланған Ұлпанның мүрдетасының бір сынығын моншадан көретіні бар еді ғой. Сол есіме түскен. Бір-біріне ұқсас екі оқиғаны іштей салыстырып, таңдана бас шайқап едік. Сұрадым, үй иесі кітаптың қандай шығарма екенінен бейхабар. Тіпті, ойыншықтардың арасына қалай түскенін де, үйіне қалай келгенін де білмейді. Ал, Мүсіреповті білетін болып шықты. «Ұлпанды» танымайды – оқымаған, жазушының атын естіген, классик екенінен хабардар. Бәрі түсінікті болған – кітап атаулыны мүлде оқымайды. Қол тимейді. Қолы тиюі мүмкін шағында – оқымаған! Енді, міне, немересі кітаппен ойнап жүр...
Екінші көрініс қалай болғанда да адамды сүйіндіреді. Көрдіңіз, мөлдірей тізіліп тұр. Қазағы, орысы, ағылшыны, немісі, французы... – аралас. Авторға, ұлтқа негізделген рет емес, кітаптың сыртқы түр-түсі, көлеміне қарай сап түзген. Бәрібір әдемі көрініс, жарасымды сурет. Отағасы қырықтан енді асқан, алпауыт болмаса да, әжептәуір бақуатты тұрмысы бар, пысық кісі. «Біздерде мынадай бар, мынадай бар»-дың жөнімен жаңа салып біткен қос қабатты үйінің іші-тысымен таныстырып жүрген. Жаңадан бері «жақсы екеннен» өзге сөзге барыспай, сөзуар ағамның мақтанышты лебіне құлақ төсеп қана келе жатыр едік, соңғы көрініс еріксіз сұраққа жетелеген.
– Оқыдыңыз ба?
– Нені?.. А, мыналар ма... менің ондай ауруым жоқ екенін білесің өзің. – «Қол тимейді бұған, басқа да маңызды шаруалар бар ғой» дегенмен астас маңғаз жауап. Өзінің іскер екеніне, үйде қарап бос отыра алмайтынына деген мақтаныш дәрежесіне жеткен ақталудың лебі еседі ләмінен.
Неге екенін, әйелі мұғалім бе екен деген ой келген алғаш.
– Кім оқиды мұның бәрін! Біздің шалдың жинап жүргені ғой. Былтыр өзі қайтқан соң, осында әкелдім. Ауылдағылар үйге сыймайды дейді. Көршілерге таратып береміз бе, қайтеміз деп отыр екен, қанша дегенмен шалдың қолы тиген, иісі сіңген дегендей... Қимадым. Міне, арнайы заказбен полка жасатып, сақтап қойдым.
Тағы да мақтаныш. Әкемнен қалған мұраны сақтап отырмын деген жарасымды мақтан. Бұдан ары әкесі туралы әңгіме кетті.
– Біздің шал сұмдық көп оқитын. Бізге де оқыңдар деп отырушы еді, оған қайда... – «Шалекең де айта береді осы» деген лепте лекіте бір күліп алды. – Таңғалам, осының бәрін қалай оқып тауысты екен, ол үшін де біраз білім, шыдам керек қой. Бірақ сол оқуының арқасында кейіннен ауылдың әкімі болды. Сұмдық шешен сөйлеуші еді. Ауданнан, облыстан келгендердің жиналыстарда аузы ашылып қалатын. – Бұдан ары әкім атамыздың ауылды тексере келген өкілді қызыл сөзбен мақтап-мақтап, риза қылып шығарып салғаны, зейнетке шыққасын ауылдың ақсақалдар алқасының төрағасы болғанын, ол кезде де шешендігі мен білімділігінің арқасында ауылға бір ауыз сөз келтірмегенін, қысқасы, о баста оқымысты еді дегеннен басталған естелігін заманын тазы болып шалған әккі еді, қу еді дегенмен түйіндегенін өзі де аңғармай қалды. – Оның кітап оқуы да жұртқа ұқсамайтын. Соншама сарылып отыруға уақыт қайда қазір. Бір кітапты бір демалыста оқып тауысып тастайтын. Біз таңғаламыз. Сосын, қолына іліккен кітапты оқи беретін. «Авторларына да назар аудармаймын» дейтін. Шынымен ғой, кітапты оқысаң, өзіңе керектісін алсаң болды ғой, авторын қайтесің. Кейіннен бір отырғанда өзі айтты, кітапты ел сияқты сарылып оқып отырмайды екен. «Бір бетін оқысам екінші бетінде не жазылып тұрғанын оқымай-ақ білем» дейтін. Міне, былай ғой сонда, – деп әкесінің кітап оқу тәсілін сөреден кітап алып, тәптіштеп түсіндіріп берді.
Бәрі түсінікті болған. Әкесі кітапты сапырылыстырып қарап шыққан, баласы: «мүмкін кейін пенсияға шыққанда маған да керек боп қала ма, бала-шаға ер жетсе басқа не істейсің», – деп жүр. «Осының бәрін оқығанның арқасында ауылға әкім болды» – кітаптың ішінде өмір сүрудің, қулық-сұмдықтың сан мың түрі жазылып тұрады деп ойлайтын адамның аңғал ақылы, тар түйсігі айтқызған сөз. «Сіз де оқып шықпадыңыз ба, біраз жоғарылауыңыз мүмкін еді ғой», – дегім келген. Дей алмадым. Не деп жауап беретіні белгілі еді. «Пенсияға шыққанда не істейсің басқа» – кітапты қолы бостар, еріккендер ғана оқиды деген бүгіндері қалыптасқан түсініктің бір түйіні. Иә, кітап оқып, елге сыйлы болар, біліммен биікке жетер заман емес қазір! Күн көріс пен жан жалдауды іштен оқып туған адамның әккі түйсігі бұл тоқтамға баяғыда берік бекігені анық. Ал, оның әкесінің кітап жинауын да – кітапқа, оқуға деген махаббат дей аларсыз ба? «Бір кездері елдің бәрі оқымысты болған» деген шындығынан дақпырты басым болыпты-мыстың анық дерегі тек сол замандарда шыққан кітаптардың таралымымен ғана анықталып жүргені болмаса, сол жүз мыңдаған тираждар кітап жинауды модаға айналдырумен шектелгендей көріне береді. Шағын ғана ауыл арасында «оқымысты» атанғанын кәдімгідей дәреже санайтын көнекөздермен аз сұхбаттасқан жоқпын, бірақ бүкіл әңгіме «ол кезде қазіргідей емес, кітап оқитындарды сыйлайтын еді, жұрттың өзі де аз оқымайтын» деген жалпылама сөзден арыға бармайды. Нақты сұрақтарға дұрыс жауап ала алмайсыз. «Кітап дәуірінің» адамдарымыз дегенді айта бергісі келеді, әйтеуір. «Қазіргілер кітап оқымайтын болды ғой», – деп өкінген кейіп танытумен бітеді бар әңгіме.
Бір жеңгеміз күліп отыратын: Ағамыз Шымкентте оқып жүріп, сөз байласып қойған Алматыдағы қалыңдығына өлеңдетіп хат жазатын көрінеді. Өзі шығарған! Хатта солай делінген. Жеңге ағаға қарағанда пед. институтта оқиды, әлгі өлеңнің кімдікі екенін, қайдан шыққанын жақсы біледі. Сонда да, аңғал қылығын қызықтап, жігітіне біраз «өлең жаздырған» көрінеді. Бертінде балалы-шағалы болған, болысқан-толысқан шақтарында осы бір қызықтары әңгіме болғанда, ағамыз аздап қызарып: «Қайдан білейін, ол жақтың кітаптары басқа екен, бұл жақтағылар оны оқымайды деп ойлап жүрмін ғой мен», – деп риясыз күліп қоятын. Қатарластары «біз кезінде кітапты көп оқитынбыз» деп өзінен абыз жасай алмай жүргенде, кітап туралы түсінігін ашық мойындай білгені үшін риза боласың мұндайда. «Кітап көп оқылған» әдебиеттің алтын ғасыры қарапайым жұртшылыққа осылай хат жазыстырғаны болмаса, анау айтқандай елдің бәрін кітапханаға жіпсіз байлап қоймаған болу керек. Тек, «біз сендерге қарағанда пайғамбар заманына жақындаумыз» дегенге ұқсас бір іс демесеңіз...
Кітап туралы көзқарастың енді қызық бір түрі – кітапты өзінің белгілі бір керегіне жарату үшін ғана пайдаланатындардан шығады. Мәселен, той басқарған асаба – елге «свежий» бірдеңе айтсам дейді, сөздік қорын байытып, тіл байлығын жетілдіре түссем дейді. Сосын, әдебиеттен хабары бар бір бауырынан «қандай кітап оқысам болады?» – деп сұрайды. Әдебиетші не айтуы мүмкін, күмілжиді, ойланған болады, бір-екі автордың атын атауы мүмкін, әйтеуір оңдырып ештеңе айтпайды. Қалай айтар, әдебиет, кітап туралы түсінігі тойлы ауылдың төңірегінде әләуләйлім айтып жүрген досының сұрағы төбеден түскендей дөкір. «Сенің тойыңа Бәленше жарауы мүмкін» деп, нақты сілтеме жасау мүмкін емес. Елге белгілі болып қалған бір актер тойды жақсы басқаратын, тіл байлығы мен сөздік қоры тәп-тәуір айтыскер бір інісіне: «Осы сөздің бәрін қайдан аласың-ей? Қанша кітап оқыдым, жоқ қой мынадай сөздер», – депті ағынан жарылып. Інісі анау ойлағандай сұңғыла оқымысты болмаса да, парасатты жігіт еді: «Тақ бір кітапта тура солай, «арнайы той үшін» деп жазылып тұратын сияқты сұрайды-ақ ол да», – деп күледі. Егер, өзі айтқысы келген бір ойға жақынырақ оқиға, ой таба қалса, білімді жанның қалпына ауысып, ел алдында арнайылап тұрып: «Тарихтан белгілі, өздеріңіз де білесіздер, Осындай деген жазушы өткен. Соның «Сондай» деген кітабында мынадай бір сөз бар», – деп нақты тоқталып барып, көсіліп берсін бір. Мейлі, айтсын-ақ, жарасымды болса жарады. «Сондайды» оқымаған екінші бір асаба әлгіні естіп алып, келесі тойда ол кісімсінсін. Сөйтіп, күндердің күнінде әлгі жазушының тәп-тәуір ойы (немесе керісінше) «өзгертулер мен толықтыруларға» молынан ұшырап, «жақсының да, жаманның да аузында» «дежурство» атқарып жүріп, тозады. Қолында бір-екі жаңа сатып алған кітабы бар бір асаба кітап дүкенінің алдында кездесіп қалған досына: «Ішіміздегіні халыққа бердік қой, соның орнын толтыру керек», – депті дейді. Бірлі-жарым «оқығанымен» «елге бірдеңе беріп жүрмін», – деп аса сенімді ойлайтын мұндай әріптестер өздерін толыққанды әдеби (өнерпаз, білімді) тұлға санай алады. Жылдың қай мезгілінде де өзіне деген көңілі тоқ. Сонысымен де бақытты.
Айтыстың айналасында жүрген кейбір жігіттермен араласып тұрамыз. Айтысқа дайындық кезінде: «идея айтшы», – деп, «жөн білетіндерге» қол жайып жүретіні бар. Кейде оңаша әңгімелерін естіп қаласың. Қызық, «Бәлен жазушының «Түген» деген кітабында айтысқа алатын көп нәрсе бар», – дейді бірі екіншісіне «ақыл айтып». Енді әлгі екінші сол кітапты ақтарып шықсын делік. Кім біледі, бәлкім, қандай да бір аңыз, белгілі бір оқиға керегіне жараған-ақ шығар. Мүмкін, жазушының көзқарасы мен жекелеген толғамдарына құда түсуі. Яки, сөз қолданыс тұрғысынан бірдеңелер ұрлап-жырғады. Басқа не табуы мүмкін? «Оқу – ойды байытады» байламынан туған осы бір қызық көзқарас жақын болашақтың бір күндері «айтыскерлер оқуға арналған шығармалар» деген топтама шығаруға жеткізсе, қуырдақтың көкесіне қақалып өлеміз-ау. Өздері ештеңе оқымайды, оқи қалған бірді-екілі кітабының айналасында малшылап жүріп, қатарындағы біреуге ақыл айтады. Ол ғана емес, әдебиет туралы пікір айтып, кесім жасап, төрелік етуге бейім тұрады. Аздаған оқығаны мен естіген-түйгендерін араластырып жіберіп, мысал келтіруге әбден машықтанған. Сонысымен-ақ білімді жан болып көрінуге мүмкіндігі бар екенін жақсы біледі. Соны меңгерген.
Осыған ұқсас тағы бір жайт алдымыздан жиі көлденеңдейді: Тойға тақпақтатып тілек айтқысы келмейтін қазақ аз ба, бірлі-жарым бізге де кездесіп тұрады. Газетте, жай газет емес, әдеби басылымда істейтініңді біледі, ғұлама деп танымаса да, әйтеуір қағаз кеміргендердің төңірегінен екеніңнен хабары бар біреулер «тойға айтатын тост жазып беру» туралы өтініш айтады. Арасына өлең қосып дегендей. Немесе мектепте оқитын қызы «Қыз сыны» байқауына (мектепішілік) қатысып жатыр екен, соған «таныстыру» керек. Ат-тоныңды ала қашасың, – ренжиді. Қолыңнан келіп тұрғанда бір көмек бермегенің үшін ат құйрығын кесісуге бар. Ақыл тоқтатқан, тіпті, немере сүйер жасқа жеткен көкелерің кәдімгідей таусыла өтініш жасап тұрғанын көргенде...Айтары жоқ, айналаңнан түңіліп кетесің. Сөз қадірі келеке қылып па, өлең дегеннің өзін жөнді ұқпайтындар кезегі келіп қалғанда «біздің киелі топырақтан ақын да шыққан, батыр да шыққан, текті атаның ұрпағымыз», – деп шалқи-тасып сөйлеп кеткенде, есіміңді ұмыттырады. Өзі бір өлеңін білмейтін (оқымаған) жерлес ақынның атын шақырып ұрандағанда аруақты көрден тұрғызғандай.
«Мынаның бәрін қалай оқисың? Ішің пыспай ма?» – деп сұрайды бір бауырың алдыңдағы (қолыңдағы) кітапты нұсқап. Күлесің. «Мә, мынаны бір оқып шықсаң, өзгеріп кететін шығарсың ә кәдімгідей», – деп тағы бір жаңалық ашады. Қарап тұрмай: «Бір кітапты қанша күнде оқып бітіресің?» немесе «Қанша кітап оқыдың?» – дейді сосын анық тергеуге ауысып. Көп емес екенін айтасың. Жасырып тұр деп ойлайды да, өз өлшеміндегі болжамға кіріседі: «Ең құр дегенде, он-жиырмасы бар шығар, а?» әйтпесе «Бір айда бітіріп тастайтын шығарсың?». Міне, өлшем. Он кітап оқуды үлкен еңбек санайды. Бір кітап оқып шыққан адамды ғұламалықтың алғашқы сатысына аяқ басқан деп есептеуге бар. Өзі бетін ашып көрмеген кітапты оқу – дүниенің азабы санайтындар ара-тұра жанашырлық танытып: «қазір әдебиеттің дәуірі өтіп кеткен ғой, иә?» – деп қоятыны бар.
Сөз өнерінің бір пұшпағын илеп жүрген журналист ағайын әдебиеттен баяғыда ірге бөліп алған. Өздерін сөз жауапкершілігінен тыс санайды. Тұрақты тіркестердің өзін орнымен қолдана алмай жүріп, сөзін көркемдеп, дәмдеп сөйлеуге құмар. Әдебиет туралы әңгіме болса, елге кәдімгідей ықпалы бар, сөзі өтімді дейтін ағаларыңның өзі әдебиетті белгілі бір топтар, белгілі бір адамдар ғана білуге, айналысуға тиіс деп есептейді. Жалпыхалықтық игілік саналатын әдебиеттің өзіне қатысы жоқтай, аздаған кем-кетіктерін «мен енді әдебиетші немесе лексиколог емеспін ғой», – деп ақтап алуды ар көрмейді.
Кітап оқымайтын тағы бір орта – әдебиеттің нағыз қайнаған ордасы. Әрине, басқалармен салыстырғанда кітапқа, әдеби процеске бір табан жақын бұл тарапта «мына кітапты қалай оқып бітесің» тектес таңдану мен тамсанулар бола қоймайды. Әйтсе де, өздерінің кем-кетігін жасырып-жабу үшін, «көп оқыған жоқпын» деген бір ауыз сөзден қашып, қулыққа басады. Білгіш болып көрінудің оңай жолына түседі. Бірде, бір жазушы ағаммен сапарлас болып, барар жолда әлгі кісінің біліміне тамсанып, қайтар жолда, қарным ашып қайтқаны бар. Барғанша ауыз жаппаған ағам, сөйтсем, көп жағдайда өмірбаяндық, ақпараттық деректермен сөйлепті. Сөз аяғы ұзара келе нақты шығармалардың көркемдік деңгейі, мазмұнына ауысқанда кібіртіктей бастаған. Қай жазушыны (мейлі қазақ, мейлі басқа) алмаңыз, өмірбаяны мен оның істеген істері жөнінде біршама мағлұмат бере алатын ағам, әлгілердің бірлі-жарым болмаса, жалпы шығармашылығымен таныс болмай шықты. Таныс болса да, жанымен қабылдай алмаған. Сол ағаларым сондай ақпараттық білімімен-ақ өздерін әдеби ортада да, сыртқары ортада да білгір көрсете алып жүр. Өзін толыққанды әдеби тұлға санайтын, әдеби өмірдің қайнаған ортасында жүрмін деп сенімді түрде есептейтін тісқаққан әдебиетші қай ортада да сенімді сөйлейді. Кез келген шығарма жайында, кез келген жазушы хақында кесім жасай алады. Әлгі «кітап көп оқылатын заманда» өзі жазбаса да, шығарма туралы талдап, талғап пікір айта алатын дәрежеге жеткен бір кісі болыпты. Сол бірде жазушы інісіне ренжіпті дейді:
– Сен «Ақ боз атты» түсінбепсің.
– ?..
– Өткенде іске алғысыз қылып тастап едің, көп уақытқа дейін оқығым келмей жүрдім. Сөйтсем, мынауың жақсы дүние ғой. Өзің жүрдім-бардым оқығаныңмен, шала ұққаныңмен қоймай, шешім шығарасың. Батыл пікір айтасың.
Жазушы ағамыз қайталап оқуға мәжбүр болыпты. Және екінші қайтара оқығандағы әсері мүлде басқаша болса керек. Кітапты оқудан бұрын қалай оқу маңызды болса керек. Әйтпесе, іске алғысыз қылып пікір айту түк емес, ұйқы шақыру үшін басына жастанатындармен де табақтас болғанбыз.
Әдеби ортаның кітаптан алыстауы бізді қайда апара жатқанын бағамдай беріңіз. Әдебиет туралы сөзді алдымен айтатын қауым өзінің қате көзқарасы мен асығыс түйгенін жалпақ елге таңа берсе... «Ет бұзылса тұз себесің, тұз бұзылса не себесің?» дегенмен астас қорқынышты құбылыс бұл.
«Пайғамбар заманына бір табан жақын» аға буын қалай айтсаңыз да кейінгі буынмен салыстырғанда әжептәуір оқыған, дау жоқ. Енді әдебиетте мүлде оқымаған, бұрынғы әдебиеттен мүлде бейхабар буын қалыптасып келеді. Біздің буын. Кейде бір мақалада аздаған авторлардан цитата келтіріп, аздаған мысалдармен, үлгілермен сөйлеп қойған замандасының өзін кешірмейтін, «білгішсіне береді» деп жек көретін, бар уақыты әлеуметтік желіге жұтылып жатқан көп қатарластарымыздың соңғы рет қашан, қандай кітап оқығанын құдай білсін! Алда-жалда оқи қалса, соны әжептәуір мақтан санап, «осындай дүние оқып жатырмын, керемет екен, мынадай ойы бар екен, сіздерге де оқуға ұсынам» деп жарияға жар салып жатқанын көресің. «Өзінде бармен көзге ұру» – ғұмыры қысқа, алдамшы көрініс. Бәрінен бұрын «өзіндік стиль» қалыптастыруға құштар, әдебиеттің табалдырығын құбылыс болып аттауға құмар аты жаман ауру – бізге қайдан жұқты екен. Өзіне дейінгіні көп оқыған жазушы сол оқығандарының бодауында кетеді, еліктеп, солықтап жүріп, өз жолын (стилін!) таппай қалады деген қайдан келгені белгісіз бір түсінік кезіп жүр саналарды. «Оқу өтіп кеткен» дейтін қазақ, басқаның бәрін қарық қып болып, сол оқу дертінің инфекциясын жұқтырып алмауға тырысып, оқудан безсек, ендігі заманда қазақтан жазушы шыға ма, жоқ па деген сұрақ та қойылып қалар. «Могикандардың соңғы тұяғы» арамызда жүр, аялаңыздар, аяңыздар оларды!
Филология мен журналистика саласында оқитын студенттермен кездесуде бір ағамыз сөз ыңғайымен біраз авторды атаған көрінеді. Сірә, өзімізді қойып, шетелге шығып кеткен. «Білесіңдер ме?» Студенттер үнсіз. Тағы бір авторды айтады. «Оқыдыңдар ма?» Тағы үнсіздік. Осындай үнсіздік созыла берген соң, өзімізге жақындап, «Абай жолы...» – дей бергенде, бүкіл студент «Білеміз!» – деп шу ете қалыпты. «Соның ішінде осындай деген бір үзінді бар ғой, мынадай бір оқиға болады», – деп нақтылай түскенде, бір сәтте өздері білетін шығарма аталғанға еңселерін тіктеп алған әлгі жастар қайтадан қожырап сала беріпті. Біздің әдебиетші атанып жүргендердің көпшілігінің білімі де осы төңіректе. Нақтылыққа көшкенде арығымызды білдіріп қоймайық деп, сыртымызды қампайтып баққанымызбен, жеме-жемге келгенде, жүніміз жығылып сала береді. Сөйтіп жүріп, әлдебір бағдарлама кітапты насихаттау (!) жайында сұрай қалса «кітап – жан азығы», – деп тебірене сөйлеп беретініміз-ай.
Бір жылдары бүкіл елге, әсіресе, жастарға қатты әсер еткен айтыскер ақын Мұхамеджан Тазабековтың «Жазушы қайтпек, бауыры бүтін, басы аман, Кейіпкерлердің тағдырын ойдан жасаған» деген екі жол өлеңі әдебиеттен тыс қаншама оқырманды кітаптан алыстатты екен. Әдебиеттің мәні мен мақсатын ұғына қоймаған бала күнімізде бір мұғалімімізден жазушылар оқиғаны, тағдырды, кейіпкерді көп жағдайда ойдан шығаратынын естігенде, кәдімгідей қоңылтақсып қалғандай болушы едік.Өзің сонша сенген, көңіл қойған, суығына бірге тоңып, ыстығына бірге күйген кейіпкеріңді біреудің қысыр қиялына телігің келмейтін. Содан бастап, кітаптан мүлде қол үзіп кетпесек те, әр бетін ашқан сайын күмәнмен қарайтын бір әдет пайда болыпты. Аталмыш өлең де осы тарапта біраз «еңбек» сіңіргені даусыз. Онсыз да аты кейін жүріп тұрған әдебиет көшіне мұндай қатқыл көзқарастардың қалай әсер ететінін онша бағамдап үлгерген жоқпыз. Екі сөзінің бірін Абаймен түйіндейтін имамға еліктеп, «Абайдан басқаны оқып керегі жоқ» деген пікір айтқандарды да көргенбіз. Осыншалық ұшқары пікірге жетудің себебі де біреу-ақ: Әдебиет пен кітап туралы түсініктің тым ұшқарылығы. Кітап туралы түсінігі толық қалыптасып үлгермеген әлсіз иммунитетіміз сырттан келетін вирустарға төтеп беруге қауқарсыз болып шықты.
Бердібектің «Балалық шаққа саяхатында» «бір-екі беті кемігеннен кітаптың ештеңесі кетпейді» деп есептеп, темекі орап тартатын, әріп танымайтын адамның образы бар еді ғой. Содан беріде жаппай сауаттанған, «алтын ғасырда» дүниежүзі бойынша кітапты ең көп оқитын ел саналған Совет Одағында өмір сүрген қазақтың заманнан заман озса да кітап туралы түсінігі Бердібек қалыптаған қараңғылықтан алыс кете қоймағандай көріне береді. Оған мысалды айналаңыздан іздеп көріңіз, көзіңіз жете түседі. Қалай қарасаңыз да, айналаңызда кітап оқымағандардың, оқымайтындардың портретін молынан ұшырататыныңызға кепілдік берем.
Нұрғиса Тілендиев қонақта болған бүкіл бір ауылдан домбыра табылмапты деседі бір заманда. Ұятты болған әлгі ауыл біраз шабылып, 40 шақырымдағы көрші ауылда тұратын бір жылқышының үйінде домбыра бар екенін естіпті. Түн ауғанына қарамай тартып кеткен Нұрғиса ертеңіне ауылдың атқамінерлері мінгізген атты сол жылқышы жігітке байлапты дейді. «Бәленше деген жылқышының үйінде домбыра бар» дегізіп, ат шаптырымнан арнайы іздеткен де заман болыпты. Ал, бүгін «Ана үйде кітап бар екен» дегенге жете қоймасақ та, «Түгеншекең кітап оқиды екен» деген сөз қарапайым ауыздардан кәдімгідей таңданыспен шығатын кезеңге аяқ басыппыз...