Елбасы белгілеген стратегиялық бағдарламалардың тірегі саналатын білім саласындағы байыпты тірлік жайлы облыс әкімі Қырымбек Елеуұлы Көшербаевпен сұхбатымызда да кеңінен айтылады.
Жаңа оқу жылы қарсаңында Қызылорда облысында бір күнде 8 мектеп, 1 балабақша ашылды. Облыс әкімі Қырымбек Көшербаев пен өңірге жұмыс сапарымен келген ҚР Білім және ғылым министрі Аслан Сәрінжіпов жаңа білім ошақтарының ашылуына қатысып, ел қуанышын бөлісті. Облыс педагогтарының Тамыз мәслихатында маңызды саладағы мақсат, міндеттер белгіленді.
– Қырымбек Елеуұлы, жақында ғана аймақта бір күнде 10-ға жуық әлеуметтік нысан ашылды. Жаңа оқу жылы қарсаңындағы бұл серпін жылдар бойы атқарылған жүйелі жұмыстың нәтижесі деп білеміз. Осы бағытта тағы қандай бастамалар бар?
– Бұл күнде сапалы білімнің мемлекет пен қоғам үшін басты құндылық, ең қымбат қазына екендігіне ешкімнің таласы жоқ. Білім саласының дамуы – бүгінде өркениеттің өлшемі, қоғам дамуының басты көрсеткіші. Біздің жағдайда білімнің биік беделі – тәуелсіз мемлекет ретінде дамуымыздың басты алғышарты. Сондықтан да білімді дамыту Мемлекет басшысы Нұрсұлтан Назарбаев белгілеген барлық стратегиялық бағдарламалардың тірегі болып келеді. Елбасы ұсынған 5 реформа аясында іске асатын Ұлт жоспары да болашақ Қазақстанның келбетін анықтайтын білім саласына қатысты бірқатар маңызды қадамдарды қамтиды.
Сондықтан да білім саласының дамуы, ұстаздарды қолдау, оқушылар мен түлектерге барынша жағдай жасау – біз үшін қашанда ең басты міндеттердің қатарында. Біз білімге басқа бірде-бір саламен салыстыруға келмейтін қолдау көрсетіп келеміз. Биылғы жылы білім беру саласына облыс бюджетінің 35 пайызы, нақты айтсақ, 66 миллиард теңгеден аса қаржы бөлінді. Үш жыл ішінде білім беру саласының бюджеті 24 миллиард теңгеге артты. Қызылорда облысы бюджеті шығындардың 60 пайыздан астамы әлеуметтік салаға бағытталады. Әлеуметтік шығындардың үлесі бойынша Қызылорда облысы республика бойынша бірінші орында тұр. Бұл – біздің болашаққа бағышталған ең маңызды инвестициямыз.
Біз үш ауысымда білім беретін мектептердің мәселесін түпкілікті шештік. Енді үш ауысымда оқитын мектеп Қызылорда облысында жоқ деп сеніммен айтуға болады. Екі жылдың ішінде апатты жағдайдағы 34 мектептің 22-сі қайта салынды, қалған 12 мектептің құрылысын бюджеттің ыңғайына қарай, 2016-2017 жылдары салу жоспарланған. Жалпы, 2015 жылдың аяғына дейін облыс аумағында мемлекет есебінен 19 жаңа мектеп пен 3 балабақшаның құрылысы аяқталады.
Біз әрдайым жаңа оқу жылына айрық-ша дайындықпен келуге тырысамыз. Биылғы 1-қыркүйекте 14 жаңа мектеп пен 2 балабақша іске қосылады.
Атап айтсақ, Арал ауданы Тоқабай елді мекеніндегі 140 орындық жаңа мектеп, Қосаман елді мекеніндегі 100 орындық мектеп, Жаңақұрылыс елді мекеніндегі 200 орындық, Қазалы ауданы Аранды ауылындағы 100 орындық, Сарыбұлақ ауылындағы 100 орындық, Қармақшы ауданы Ақай елді мекеніндегі 280 орындық балабақша мен 600 орындық мектеп, Сырдария ауданы Шаған ауылындағы 900 орындық, Шиелі ауданы Бала би ауылындағы 900 орындық мектеп және Қызылорда қаласындағы тағы бір жаңа 900 орындық мектеп қыркүйектің бірінде оқушылар мен ұстаздарға есіктерін ашады.
Қазіргідей күрделі экономикалық жағдайға қарамастан, ауыл-қалаларымызда жаңа балабақша мен мектептердің көптеп ашылуын – мемлекеттің білім мен бала тәрбиесіне деген ерекше көзқарасының, шын қамқорлығының айғағы деп білу керек.
Мемлекет пен жеке кәсіпкерлердің күшін біріктіріп, ынтымақтаса жұмыс істеудің арқасында өткен жылы жалпы саны 103 жаңа балабақша, соның ішінде 77 жеке балабақша ашылды. Биылғы жылдың аяғына дейін тағы 61 балабақша ашу жоспарлануда. Соның арқасында жаңа оқу жылынан бастап, «Балапан» бағдарламасы бойынша 3-6 жастағы балаларымыз балабақшамен 100 пайыз қамтылып, Елбасының 2020 жылға дейін орындалуы тиіс бұл тапсырмасы Сыр елінде мерзімінен ерте орындалмақшы. Енді біздің алдымызда бір және үш жас арасындағы бүлдіршіндерді балабақшамен қамтуды көтеру міндеті тұр.
Жаңа оқу жылы демекші, биыл қызылордалық мектептердің саны 292-ден 300-ге дейін артып, ондағы оқитын бала саны былтырғы 128 мыңнан 134 мыңға дейін көбеймек. Оның ішінде Байқоңыр қаласындағы осыған дейін Ресей Федерациясының қарамағында жұмыс істеп келген 6 қазақ мектебі де бар. Олардың қазақстандық оқу бағдарламасынан қол үзіп қалғанын ескеріп, облыстың ұстаздар қауымын байқоңырлық әріптестерге жан-жақты қолдау жасауға шақырдық. Мұғалімдеріміздің біліктілігін жетілдіру жұмыстарына ғарышты қаладағы білім саласы өкілдерін кеңірек тартуға тырысамыз.
– Аймақтың білім саласын сөз еткенде, осыған дейін ҰБТ-дан көш соңында қалып келгені ойға оралады. Биыл аймақ оқушылары сынақтан сүрінбей өткен сияқты. Көрсеткішке көңіліңіз толды ма?
– Білім беру жүйесінің инфрақұрылымы мен материалдық-техникалық базасын нығайту және ұстаздардың білігін көтеру, оларды ынталандырумен бірге тәртіпті күшейтуге бағытталған кейбір қатал шараларға да баруға тура келгендігін білесіздер. Алдыңғы жылы бір мезетте 27 мектеп директорының орнынан босағаны есте болар. Мұны тым қаталдық деп қабылдағандар да болған шығар. Бірақ мектепті бітіріп, болашақ мамандығын таңдайтын әр баланың тағдырына деген жауапкершілік үшін осындай қадамға баруға тура келді.
Қабылданған кешенді шаралар алғашқы нәтижесін көрсетті. Жұмсалған күш зая кетпеді, салған қаражат ауыз толтырып айтарлық интеллектуалдық өсім бере бастады. Осы орайда, бөлінген қаржыны тиімді игеріп, іске жарата білген сала мамандарының, әсіресе, ұстаздар қауымының абыройлы еңбегін атамасқа болмайды.
Аймақтың ұлттық бірыңғай тест қорытындысы бойынша 13-орыннан 5-орынға шығуы – ең әуелі біздің мұғалімдеріміздің еңбегі екендігін бүгін тағы бір ерекше атағым келеді. Бұл нәтиже – ешқандай күмән туғызбайтын, ұстаздар мен оқушыларымыздың адал еңбегінің жемісі. Барлық аудандардағы орташа балдың біркелкі жоғары шығып, орташа республикалық көрсеткіштен жақсы болуы соған дәлел. Бұл жетістік балалардың алдын ашып, қызылордалық түлектерге ең үздік жоғары оқу орындарға жол салды. 2015 жылы ұлттық бірыңғай тестке қатысқан түлектердің жартысы түрлі мемлекеттік гранттар есебінен Қазақстан мен Ресейдің маңдайалды жоғары және кәсіптік оқу орындарына қабылданды. Бізді марқайтатын әрі ертеңге деген сенімімізді күшейтетін бұдан артық көрсеткіш жоқ.
– Аймақта инновациялық мектептер желісінің құрылып жатқанын білеміз. Бұл білім саласын жаңа әдістемеге көшірудің алғашқы қадамдары болып санала ма?
– Бұл – жаңашыл бастама. Облыстардың арасында алғашқы болып Назарбаев зияткерлік мектептері дербес білім беру ұйымымен арнайы меморандумға қол қою, аймақтық инновациялық мектептер желісін құру жобасы бізде басталып отыр. Аталған жоба аясында облысымыздың 22 мектебі Назарбаев зияткерлік мектептерінің үлгісі бойынша жарақтанады, мұғалімдері толықтай қайта оқытылады. Бұл мамандар саланы жаңа оқу әдістемесіне көшіруге күш салуы тиіс.
Осы бағытта Назарбаев зияткерлік мектептері мен «Өрлеу» біліктілікті жетілдіру орталықтары арқылы 4 мыңнан аса ұстаз деңгейлі курстардан өтіп, білімін көтерді. Бұл жұмыс алдағы уақытта жалғасын табады.
«Білім – инемен құдық қазғандай» дейді ғой, саладағы оң нәтижелерге қол жеткізе алған ұстаздарға деген біздің ризашылығымыз ерекше зор.
Дегенмен, Елбасымыз айтқандай, табысқа қол жеткізу оңай емес, ал оны уыстан жіберіп алмау – одан да қиын. Мәселе – рейтингтегі орында емес, ең бастысы, біздің балаларымыздың білім алуы үшін жан-жақты жағдай жасалса, өңір үшін толайым табыстың кілті сол болмақ.
Елдің болашағы осы саламен тікелей байланысты болғандықтан, ол әрдайым қырағы қадағалауды, айрықша мән беруді талап етеді. Жылдам өзгеретін, ұзақмерзімді болжам жасау мүмкін емес, қазіргі уақытта білім беруге де жаңа әдістер, тың тәсілдер қажет.
Адам баласының жер бетіндегі тарихы 50 мың жыл деп есептелінсе, осы аралықта 1600 ұрпақ алмасқан екен. Соның ішіндегі соңғы 150 ұрпақ қана жазу және оқумен таныс, 8-і ғана уақыт өлшеуді біледі, тек 4 ұрпақ электр қуатын пайдаланып келеді. Байқасаңыздар, әрбір жаңа ұрпақ адам өмірін түбегейлі түрде өзгертетін жаңалықтарға бейімделуге мәжбүр. Біз үшін ондай жаңалықтар ғаламдану, жеке компьютер және интернет болып отыр. Әрбір жаңа буынның игеретін білімі, санасына тоқуы тиіс ақпараты геометриялық прогрессия жылдамдығымен өсіп келеді. Сондықтан да ұстаздар қауымы баланы өздеріне бейтаныс болашақ үшін дайындайтынын бір сәт естен шығармауы тиіс. Кезінде Робиндранат Тагор деген үнді ғұламасы «Ұстаз шәкіртті өзінің білімі мен қабілетінің құрбаны етпеуі тиіс» деген екен. Яғни, алдымызда жүрген балалардың білімі мен дағдылары біздің білгенімізден әлдеқайда артық болуы тиіс. Ол үшін ұстаздар қауымы мен білім беру жүйесіне қойылатын талап арта береді.
Мектеп пен ұстаз білімнің жалғыз қайнар көзі, тәрбие-тәлімнің дара орталығы болудан қалды. Бала өзін мазалаған сұрақтарына жауап табу үшін әуелі мұғаліміне емес, қолындағы техникаға мен ғаламторға жүгінеді. Ақпараттың таралу жылдамдығының өсуі білімнің жаңару жылдамдығын да арттырды. Оқу орнында алған біліммен өмір бойы жұмыс істеуге болатын мамандық қалмады. Өмір бойы оқу, үздіксіз оқу, біліктілікті ұдайы жетілдіру ұғымдары адам өмірінің ажырамас бөлігіне айналды.
Мұның барлығы мектептегі жұмыстың негіздерін қайта қарауға шақырады. Енді білім беру үрдісінің негізгі субъектісі оқушының өзі мен оның күн сайын артып келе жатқан сұраныстары, қызығушылығы мен шексіз мүмкіндіктері. Ескіше жүрсек, мектеп бала үшін тартымсыз болмақ. Білім беру ортасымен бірге оқытушы мен оқушы арасындағы қарым-қатынас ережелері де өзгеруі қажет. «Мен көрсетемін – сен үйрен» деген көне қисыннан «бірге үйренейік» деген жаңа қағидаға негізделген әріптестік принцип орнауы керек деп ойлаймын.
Оқушылар басқа адамдармен тиімді қарым-қатынас орнатуға, алдына дұрыс мақсат қоя білуге, уақытын дұрыс жоспарлауға және жеке қабілеттерін орнымен әрі тиімді пайдалануға үйренуі қажет. Ақпарат тасқынында керегін іздеп табуға үйрету арқылы біз балаларға жеке білім алу траекторияларын қалыптастырып, өмір бойы білім алу дағдысын сыйлай аламыз. Сонда ғана оқушы болашақта табысты маман болып қалыптасады.
– Кезінде еліміздің білім саласын басқардыңыз. Саладағы реформаның табысты жүруі үшін біз қай мәселені елеп-ескергеніміз жөн? Ұстанар бағытымыз қандай болуы тиіс?
– Аймақ басшысы ғана емес, азамат ретінде де ойымды айтайын. Мысалы, қазір біз балабақшалардағы орын санын көбейтуге қатты ден қойып, ондағы тәрбие жұмысының сапасына тиісті көңіл бөлмей келеміз. Ондағы мамандардың білімі мен білігі, жаңа әдістеме мен технологияларды қолданылуы тасада қалып келеді. Мектепке дейінгі білім беру мекемелеріндегі педагог маман өзінің күтуші емес, тәрбиеші екендігін ұмытпауы тиіс.
Бұл міндеттің өзектілігі, әсіресе, қазір ерекше артып тұр. Өздеріңіз білетіндей, 12 жылдық білім беру жүйесінің жаңа құрылымы «1+11» формуласы бойынша бекіді. Яғни, 12 жылдық оқыту жүйесінің алғашқы жылы мектепке дейінгі білім беру жүйесін, қалған 11 жылы мектепті қамтиды. Бұл ретте мектепке дейінгі және бастауыш мектеп кезеңдерінің мазмұн тұрғысынан өзара сабақтастығын қамтамасыз ету үшін көп жұмыс істелуі қажет.
Орта білім жүйесіндегі үздік көрсеткіш пен жалпы көрсеткіш арасындағы айырманы барынша азайту да қазіргі басты мақсаттың бірі. Ұстаздармен кездесуінің бірінде Елбасы үздік оқитын оқушы мен білімі нашар бала арасындағы айырмашылық қысқарғанда ғана білім жүйесінің жақсаратынын айтқан болатын. Осы мәселенің шешілуі сала дамуындағы түйткілді міндеттердің бірі болмақ.
Біздің алдымыздағы маңызды міндеттердің тағы бірі – кәсіби білім берудегі жағдайды қайта қарап, кадрлық, материалдық ресурстар және білім берудің шарттары мен әдістемесін оңтайландыру, оқу орнындағы басқару тәсілдерін уақыт талабына икемдеу.
Ерекше назар талап ететін тағы бір маңызды бағыт – білім беру жүйесі аясындағы тәрбие жұмысы. Соның ішінде оқушылардың адамгершілігі мен моральдық келбетін қалыптастыру мәселесі. Қазіргі уақыттың талабына сай, білім беру жүйесі технологиялық бағытқа ерекше ден қойғанымен, адамгершілік және ұлт руханиятынан қол үзген технократизм бізге кері әсер етуі мүмкін. Қаймағы бұзылмаған ұлттың рухани қазынаға мұрагер болған біз секілді аймаққа бұл мәселені де естен шығаруға болмайды.
Бізді ұлт ретінде сақтаған, ақпарат тасқыны мен ғаламдану күшіне төтеп бере алатын осындай темірқазық ұстанымдарды бала санасына сіңіру қажеттігін ұмытпаған жөн.
Сонымен бірге адамзатқа жат қатыгездік, масылдық пен менмендік, еріншек мінезден бойды тасалап, мейірімділік, елгезектік, қарапайымдылық сияқты кімге болса да жарасатын қасиеттерді бала бойына дарыту маңызды. Ұстаздар қауымы өздерінің бұған да жауапты екендерін білуі тиіс.
Қазір маған «Сыр өңірінің мектептері шын мәнінде, заман талабына сай білім ордасына айналуы үшін не істелуі қажет?» деген сауал жиі қойылады. Оның шешімін былайша тарқатар едім: біріншіден, мектепте сапасы жоғары және қазіргі уақытта қолданбалы білім берілуі тиіс. Ең үздік және артта қалған оқушылар арасындағы айырмашылықты мейлінше қысқарту керек. Екіншіден, мектептің мақсаты баланы тек оқыту ғана емес, қазіргі заманда өз орнын тауып, бәсекелестікте өмір сүре алатын тұлға тәрбиелеу болуы шарт. Үшінші, мектептегі мұғалімнің білігін ұдайы көтеру және олардың шығармашылық жұмысына жағдай жасау басты назарда болуы тиіс.
Ең бастысы – мектептер еліміз бен дүниеде болып жатқан әлеуметтік жаңалықтарға ашық болуы қажет.
Аталған міндеттердің барлығы Президентіміз Н.Назарбаевтың бастамасымен жасақталып, іске асырылып жатқан келелі жоспарлардан туындайды. Тәуелсіздіктің таңы атқан кезден-ақ Елбасы дамуымыздың діңгегі білім мен ғылым екендігін басып айтып, «келешекке – кемел біліммен» деген баршаға ортақ формуласын ұсынды. Соның аясында қазақстандық білім беру бұрын соңды көрмеген қарқынды ілгерілеу кезеңіне аяқ басты. Елімізде жүздеген мектеп пен балабақша бой көтерді. Жоғары оқу орындарын қолдау, ұстаздардың ғылыми ізденісіне қажетті гранттар бөлу, «Болашақ» бағдарламасы, Назарбаев университеті мен Назарбаев зияткерлік мектептері, мектепке дейінгі білім беруді 100 пайызға жеткізу, 12 жылдық орта білімге көшу, мектептердегі 3 ауысымда оқуды жою, апатты мектептер мәселесін түбегейлі шешу туралы шешімдер, білімдегі инновацияларға көрсетілетін жан-жақты қолдау – осының барлығы бізбен көршілес елдерде іске аса қоймаған, көп мемлекет әлі армандай да алмайтын биік белестер.
Мемлекет басшысы ендігі жерде бар күшіміз бен жігерімізді жұмылдырып озық дамыған 30 елдің қатарына кірудің қамына кірісуді тапсырғанын білесіздер. Соның ішінде осы елдердің білім беру жүйелеріне тән жоғары сапа мен биік деңгейге қол жеткізу міндеті қойылды.
Бұл істегі біздің негізгі капиталымыз – талапты, тәрбиелі, отансүйгіш рухы биік жас ұрпақ. Сондықтан білім сапасын көтеру – мәртебесі биік, маңызы зор, жалпыұлттық мүдде.
– Әңгімеңізге рақмет!
Сұхбаттасқан
Гүлзина БЕКТАС
"Қамшы" сілтейді
Дереккөз: Айқын-ақпарат