– Арман мырза, қазақ баласының әлемдік деңгейдегі халықаралық шараларға жетекшілік етіп, басы-қасында жүргені көңілге мақтаныш ұялатады.
Арман қуып, алысқа кетіп, Түркияда тұрып жатқаныңызға бірнеше жылдың жүзі болыпты. Аты-жөніңізге сырттай қанық болғанымызбен, жақынырақ сөйлесудің реті енді келіп отыр. Сондықтан әңгімеміздің әлқиссасын өзіңізбен танысудан бастасақ...
– Мен бұрынғы Кеңес одағында тау-кен орындары, трансформатор және экскаватор зауытымен әйгілі болған Оңтүстік Қазақстан облысының Кентау қаласында дәрігерлер отбасында дүниеге келдім. Әкем Нұрмахан Жақай – жоғары санатты дәрігер-уролог. Тәжікстанда туғанына қарамастан, оңтүстіктің нағыз қазақы адамы. Кентау қалалық мәслихатының депутаты, Қазақ тілі қоғамының төрағасы, денсаулық сақтау саласының үздігі және Кентау қаласының Құрметті азаматы. Болмысы өте қатал, оның қас-қабағына қарап-ақ көңіл күйінің қандай екенін бірден аңғарамыз. Балаларына деген сүйіспеншілігін ашық көрсетпесе де, бәрібір бізге деген махаббаты мен мейірімін жүрекпен сезінеміз. Анам Қымбаткүл Жақаева да дәрігер, анестезиолог-реаниматолог. Үйдегі бала тәрбиесімен айналысқан, бізбен бірге мектепке барып, бәрімізді оқытқан, одан қалса би, музыка үйірмелеріне, спорт мектептеріне жетектеп, тыным таппай тасыған кісі. Сол еңбегінің арқасында мен ірілі-ұсақты жеті түрлі оқу орнында оқып, жоғары кәсіби білім алдым. Өзімнен кейін Абай, Абылай есімді егіз екі бауырым бар. Олардың да өз қолдары өз ауыздарына жеткен, жоғары білімді мамандар. Абай мұнай компаниясында қауіпсіздік менеджері болып жұмыс істейді әрі шетелдік әріптестерімен бірге қазақстандық жұмыскерлерге тренинг өткізеді. Абылай – заңгер, үйдің ең кішісі деуге болады. Екі інім де ағылшын, түрік тілін біледі. Олар да қазақ-түрік лицейін бітірді. Екеуі де үйленген, тәтті 4 құлыншақ өсіп келеді. Балапандарды сондай қатты жақсы көремін.
Өзіме келсем, әке-шешемнің тұла бойы тұңғышымын әрі ең ерке баласымын. Себебі екі жақтың да алғашқы немересі болғандықтан, атам мен әжемнің қолында өстім. Әлі күнге дейін ата-анам мені еркелетеді, мен олар үшін әлі де кішкентай бала сияқтымын. Бір жағынан, менің ұзақ уақыттан бері ыстық ұямнан және Отанымнан алыс жүргендігімнен шығар...
– Бірнеше оқу орнын бітіргеніңізге қарағанда, бастапқыда қай саланы таңдарыңызды білмей, біраз ойланған сияқтысыз. Әлде әу баста көздеген мақсатыңызға жету үшін жан-жақты білім іздедіңіз бе? Кескіндемеші-дизайнер мамандығынан басталған жолыңыз би әлемімен қалай түйісті?
– Жо-жоқ, олай емес. Алғашқыда әкем біздің бимен айналысқанымызға қарсылық танытты. «Ер адамның би өнерінде не шаруасы бар?» деп мені екі ініммен бірге музыка мектебінің домбыра сыныбына жаздырды. Өзіме лайық, шағын домбырам да болды. Алайда үйірмеге жылап барып, жылап қайтатындықтан, мұғалім «баланы өз ынтасы болмаса, қинап, зорлап үйретуге болмайды. Одан да қалағанын оқысын» деп мені жақсы түсініп, қолдау көрсетті. Содан музыка мектебін тастап, би мектебіне бара бастадым. Қазақ халық биін үйреніп, кейіннен балл биімен айналыстым. Оқушы кезімде, студенттік жылдарымда да қол үзген жоқпын. Сонымен бірге жыл өткен сайын ұйымдастырушылық қабілетімді дамыттым. Мектепте, университетте староста, студенттер ұйымының төрағасы бо-лып, үлкен істердің басы-қасында жүрдім. Өзім экономика факультетінде оқысам да, театр және өнер факультетінің сабақтарына да қатыстым. Бос уақытымның барлығында мәдениет сарайынан шықпайтынмын. Репетициялардан қалмай, университеттің үлкен масштабты концерттеріне шықтым. Бұдан бөлек, бейнелеу өнері мектебіне барып, кескіндеме-дизайн сыныбын 5 жыл оқып бітіргенмін. Сурет салуды кішкентайымнан жақсы көремін. Үйдегі барлық қабырғаларға сурет салып тастағанды ұнататынмын. Жасыратын несі бар, ата-анама мен сияқты мазасыз, әрнәрсеге бір талпынған, «гиперактивті» баланың барлық еркеліктерін көтеріп, төзе білу өте қиын болды. Әсіресе, анама көп ауыртпалық түсті. Соған қарамастан, көңілім құмартқан үйірмеге жіберіп, арнайы мектептердің табалдырығын тоздырып, қалаған кітаптарымды әперіп, адам қатарына қосты. Әсіресе, ойыншықтарды көп алдыртатынмын. Сөздің қысқасы, ата мен әженің баласы болғандықтан, әке-шешем менің айтқанымды бұлжытпай орындап отырды.
– Ұлттық мұраларымызбен қатар, классикалық билерді билеп жүріп, қазақ-түрік лицейіне ауысып кеткеніңіз осы еркеліктің көрінісі ме?
– Менің қазақ-түрік лицейіне қадам басуыма да анам себеп болды. Би мен бейнелеу өнерінен бөлек, спорт саласында да шымырлығымды байқап көрді. Білім қабілетімді де назардан тыс қалдырған жоқ. Мектепаралық, қалааралық байқауларға, білім сайыстарына қатысқанымды жақсы көретін. Маған әрқашанда қолдау көрсетіп отыратын. Бірде «қазақ-түрік лицейінің қабылдау емтиханын тапсырып көрейік» деген ұсыныс тастады. Нәтижесінде, Кентаудағы дарынды балалар тәрбиелейтін қазақ-түрік лицейіне қабылдандым. Мұнда оқыған балалар білімдерімен елді таңғалдырып, халықаралық байқаулардан елімізге жеңіс туын көтеріп келетін. Бұл жетістіктер кішкентай қаланың өсіп, дамуына үлкен септігін тигізді. Кентаудың мақтанышы да, сүйеніші де осы – Кентау қазақ-түрік лицейі болды. Ал халық биі менің лицейде білім алуыма кедергі болған жоқ. Қыз балалар мен ер балалар бірге оқыдық. Қазақстан бойынша ең алғашқы лицей болатын. Содан кейінгі білім мекемелері екіге бөлінді. Біздің лицейде аралас оқығандықтан, барлық өнер саласындағы іс-шаралар бірге атқарылатын. Мұнда да мен белсенді ұйымдастырушылардың бірі болдым әрі қызыл аттестатпен бітіріп шықтым.
– Содан кейін Түркістан университетінде халықаралық экономикалық қатынастар факультетін бітіріп, Анкарадағы Гази университетінде ғылыми дәрежеге қол жеткізіпсіз. Кейін магистрлік, докторлық диссертация қорғап шығыпсыз. Ұстаздық қызметпен айналысып, экономика-лық және менеджмент-басқару факультеттерінде дәріс берген уақыттарыңыз да болыпты. Ғылым жолына неге түспедіңіз?
– Халықаралық Қазақ-Түрік университетінің экономика факультетінің халықаралық экономикалық қатынастар бөлімі мен Түркия университетіне қатар түстім. Алайда үйге жақын болғандықтан, Түркістанды таңдадым. Түрік тілін жақсы меңгергендіктен және математика саласын жетік білгендіктен, бірінші курсты автоматты түрде бітірдім. Шындығын айтқанда, сабаққа барған да жоқпын. Бұл жылымды көбіне ұйымдастырушылық шараларға және өнер саласына арнадым. Университетті қызыл дипломмен бітіріп, аспирантураға құжат тапсы-рып, сол жылы Гази университетінің менеджмент саласы бойынша магистратурасына түсіп, екі оқуымды да үздік бітірдім.
Ағылшан тілінде диссертация жазып, қорғаған экономика факультеті-нің алғашқы түлегі мен болдым. Анам мені тек өнер саласында ғана емес, пәндік қосымшаларға да апарып, мұғалімдер жалдады. Менің жан-жақты жетілген қазақ баласы болуыма септігін тигізді. Әбден пісіріп, әртүрлі қырымды дамытты. Құдды бір осы жиған-терген білімім менің өмір жолымда, кәсіби ізденістерімде пайдаға асатынын алдын ала сезген сияқты.
Магистратура және аспирантурада оқып жүріп, 1998–2002 жыл аралығында университеттің экономика саласында оқытушы болып, сонымен қатар ағылшын және түрік тілдерін жақсы меңгергендіктен, университеттің халықаралық терминдер сөздіктерін дайындау комиссиясында да қызмет атқардым. Анкарадағы Хажеттепе университетінің менеджмент бөлімінде докторлық диссертациямды қорғадым. Түркияның жоғары оқу орындарында академиялық қызметімді атқардым. Алайда 2009 жылдан бері ТҮРКСОЙ халықаралық ұйымында ұйымдастырушы, үйлестіруші және қоюшы балетмейстер болып жұмыс істей бастадым. Халықаралық жобалардың көптігіне байланысты, ғылыми академиялық карьерам екінші орында қалды. Дегенмен ғылыми мақалалар мен кітаптар жазып, ғылыми халықаралық конференцияларға да қатысып тұрамын.
Егер байқаған болсаңыз, менің бойымдағы бұлқынған қабілеттің арқасы ма, әлде қайнаған жұмыс процесін жақсы көргендіктен бе, екі-үш жұмысты қатар атқарып, барлық күш-қуатымды игілікті істерге жұмсағанды жақсы көремін.
– Көптеген халықаралық жобалардың, кино-фильм костюмдерінің, сән апталықтарының дизайнер-стилисі ретінде де бірқатар еңбек сіңір-ген көрінесіз. Кейін осындай ірі жобалардың үйлестірушісі, қоюшы режиссері болып, тағы бір қырыңызды іске қосыпсыз...
– Бейнелеу өнері мектебіндегі алған білімім мен дизайнерлік қабілетім өнер саласында көп көмектесті. Мысалы, суретшілік өнерімнің арқасында өзім билеген және өзім қойған би қойылымдарында қолданылатын костюмдерді өзім салуға тырыстым. Осылайша өзімнің сән саласындағы стилистік және дизайнерлік қолтаңбамды қалыптастырдым. Түркияда докторантурада оқып жүріп те би және сурет өнерін тастамадым. Соның арқасында студент кезімде ақша таптым деп те айта аламын. Көптеген қысқаметраж-ды фильмдерде, сән дефилелерінде, концерттерде, басқа да жобаларда өз өнерімді көрсеттім. Бір жерде тоқтап қалмай, үнемі алға ұмтылдым. Бұл менің кішкентайымнан келе жатқан әдетім болар, мүмкін, әрдайым биікке шыққым келетін талпынысым шығар, білмеймін. Білетінім, өзімді бір орында тоқтап қалмауға тәрбиелеп, әрі қарай дамытуға үздіксіз қамшылап жүремін.
– ТҮРКСОЙ ұйымында жұмыс істегелі қазақ, қытай, өзбек, түрік, башқұрт, қырғыз, ұйғыр, татар, әзiрбайжан, тува, түрікмен, Қырым татарлары халық билерін сахналап, би ансамбльдеріне жетекшілік етіп, осы елдердің балет өнерінде де жаңалықтар ашыпсыз. Әр ұлттың өзіндік нақышын айшықтап, қимыл-қозғалысын, салт-дәстүрін көрсету үшін сол елдің мәдениетін жетік білу керек. Би спектакльдерін қою барысында қандай қиындықтарға кезіктіңіз?
– Дұрыс айтасыз. Түркітілдес елдердің би қойылымын жасамас бұрын, алдын ала танысып, білім алу керек, әрі сол елдің би қимылдарының мағынасын жетік білу міндет. Сол ұлттың би қимылдарының астарын және әдет-ғұрыптарын түсіну қажет. Мұндай мүмкіншіліктерді игеруіме Анкарадағы студент кезімде Түркияның бұрынғы мәдениет министрі Намык Кемал Зейбек көмектесті. Бұл кісі менің Түр-кияда оқуыма да өз септігін тигізген. Екінші адам – өзім ұстазым санайтын, ұлтжанды азамат Дүйсен Қасейінов. Мені ТҮРКСОЙ халықаралық ұйымы-на жұмысқа қабылдаған, түркітілдес елдердегі іс-шараларға белсенді түрде қатысуыма мұрындық болған ағам. Тіпті екінші әкем сияқты. Дүйсен аға мен сияқты жастарға, өнер адамдарына әрқашанда жол ашып, алға қарай ұмтылуына көмектесіп жүреді. Сіз айтып өткен елдердегі үлкен іс-шаралардың тізгінін ұстауға мүмкіндік берді. Сондықтан да мұндай жауапкершілік жүктелгенде мұқият болуға және сенімді ақтауға тырысасың. Осы кісілердің арқасында әртүрлі түркітілдес елдердің мәдениетімен, олардың би өнерімен, мемлекеттік би ансамбльдерімен және театрларымен таныстым. Бұл тәжірибем менің би өнеріндегі қойылымдарыма үлкен үлес қосты. Би қойылымдарында мен үшін ең маңыздысы – музыка. Себебі әуен-саз бидің қимылын, мағынасын, сюжетін, ойын, костюмін қалыптастырады. Менің шығармашылық ішкі дүниемді түрткілейтін де музыка дер едім.
– Қазақ хандығының 550 жылдығына орай Астана қаласында қоюшы балетмейстер ретінде қазақ билерін 4 мың артиске бір мезетте орындаттыңыз. Бұл тартуыңызды сіздің Отаныңызға деген шексіз құрметіңіз бен шынайы сүйіспеншілігіңіздің жемісі деп қабылдадық. Мұндай үлкен жобаны басқа елде өткізіп пе едіңіз?
– Қазақ хандығының 550 жылдығына орай Астана қаласында өткен театралды көріністің қоюшы балетмейстері болғаным рас. Мәдениет және спорт министрі Арыстанбек Мұхамедиұлы мырзаның шақыруымен келдім. Министрмен көптеген халықаралық және үкіметтік гала-концерттер мен жобаларда бірге жұмыс істедік. Оның инициативасы және жаңашыл шығармашылық идеяларын жүзеге асыру алғашқыда мүмкін емес сияқты, алайда мұқият тыңдап, ойын түсінсеңіз, өнер үшін, әсіресе, Қазақстан үшін өте қызық және табысты идеялар екеніне көз жеткізесіз. Министр мырза да осындай іс-шараларда «жастар жұмыс істесін, олар тәжірибе алсын» деп әрқашан мен секілді жас мамандарды тартады. Астанада шетелден шақырылған Англия, Америка және Италия режиссерлік тобымен бірге жұмыс атқардым. Бұл іс-шарада Қазақстанның өте тәжірибелі режиссерлері, балетмейстерлер мен өнер адамдары атсалысты. Олармен бірге жұмыс істеу мен үшін үлкен тәжірибе. 4 мыңнан астам артистерді игеру, әрине, қиынға соқты. Алайда бір айлық қысқа мерзім ішінде мұндай үлкен жобаның іске асырылуында тек режиссерлік топтың жетістігі ғана емес, сол жобада өзі өнерімен халықты тамсандырған актерлер мен актрисалар, балет артистерінің үлкен үлесі жатыр. Күні-түні тынбай жұмыс істе-ген Қазақстанның өнер адамдарына үлкен рақметімді айтар едім. Осы жобада халық артисі Асанәлі Әшімовпен жолымыз түйісті. Айтулы ағамызды кішкентайымнан танимын. Менің анамның ағасы – танымал режиссер Қадыр Жетпісбаев. Сол нағашы ағамның өнерін ары қарай жалғастыру мен үшін бақыт.
Осы күнге дейін өзімнің режиссерлік қоржынымда жинаған тәжірибелерімді одан әрі дамыттым. Қазақстаннан бөлек, Түркияда өткен көптеген үлкен ауқымды стадиондық іс-шаралар мен жобаларда жұмыс істедім. Башқұртстан республикасында өткен ШЫЕ және БРИКС елдерінің басшыларының саммитіне орай өткен концертте қызмет атқардым. Татарстанның астанасы Қазан мен Түркияның Ескішаһар каласының ашылу және жабылу гала-концерттерінде қоюшы балетмейстер болып тәжірибемді ұлғайттым. Сонымен қатар, ТҮРКСОЙ ұйымына мүше 14 елде, АҚШ, Франция, Германия, Ұлыбритания және Австрияда өткен Наурыз мейрамының концерттерінің бас режиссері болып қызмет атқардым.
– Жалпы, Астанада өтіп жүрген халықаралық деңгейдегі іс-шаралардың барлығының тізгіні өз қолыңызда. Биыл "Түркі әлемінің опера жұлдыздары" атты жобаны іске асырдыңыз. Шараға түркітілдес мемлекеттерден қонақтар келіп, классикалық өнер фестивалі жоғары деңгейде табысты өтті. Осындай еңбектеріңіз екі ел тарапынан қаншалықты бағаланып жүр?
– Иә, биыл Түркияның көптеген қалаларында және Солтүстік Кипрде өткен «Түркі әлемінің опера және балет жұлдыздары» атты жобасын іске асырдық. Биыл бірінші рет Халықаралық Аспендос опера және балет фестивалінің жабылуы біздің түркітілдес елдерден келген опера және балет жұлдыздарының концертімен өтті. Қазақстан мен Түркияда осындай іс-шараларға белсенді түрде қатысамын. Ал «осындай халықаралық деңгейдегі жобалар үшін қандайда бір өнер саласында атақ алдыңыз ба?» деп сұрасаңыз, жауабым – «жоқ»!
Барлық еңбегімді алдымен қазақ болғандықтан, қазақ халқы үшін шын жүректен тарту еттім. Екінші жағынан түркі әлемі үшін де қызмет етемін десем, артық айтпаған болармын. Ал жоғарыда отырған азаматтар уақыты келгенде бағалайды деп сенемін.
Мен ұзақ уақыттан бері шетелде өмір сүріп келе жатырмын. Өз еліме, Отаныма деген сүйіспеншілігімді, сағынышымды, шексіз махаббатымды өнер тілімен халыққа жеткізуге тырысып жүрмін. Қазақтың халық биін шетелдіктерге паш етіп, ұлттық биіміздің қазіргі сапасын, стилін және үлгісін көрсетіп, насихаттап және үйрету үшін ешқандай марапат дәметпеймін.
– Елге оралу туралы ойланасыз ба?
– ТҮРКСОЙ халықаралық ұйымның ұйымдастырған өнер саласындағы іс-шараларға белсенді түрде қатысуға аянбаймын. Себебі бұл – менің жұмысым. Жаңа адамдармен, жаңа елдер мен ұлттардың өнерімен, мәдениетімен, салт-дәстүрімен танысу мен үшін жаңа көзқарастарға, жаңа ізденістерге жол ашады. Анкарада тұрып жатқаныма 15 жылдан асты. Егер жақсы бір ұсыныс түссе, неге келмеске?!
– Қазіргі жоспарларыңыз қандай?
– Басты жоспарларымның бірі, бойдақ болғандықтан, ең алдымен үйленіп, шаңырақ көтеру. Балалы-шағалы болып, ұрпақ өсіру. Өзім сияқты қабілетті, белсенді, ешнәрседен шаршамайтын қазақ балаларын дүниеге алып келу. Ата-анамнан көрген тәрбиемді, тәжірибемді балаларыма аманаттау.
Шүкір, қызметтік жетістіктерге осы күнге дейін жеттім, алайда бір орында қарап отыра алмайтын адам болғандықтан, ары қарай өзімді жетілдіремін және қазақ деген ұлы халықтың бір баласы ретінде жетістіктерімді дүниеге паш етемін!