Мемлекет басшысы Нұрсұлтан Назарбаев Қостанай облысына жұмыс сапарымен барған кезде сол өңірде жасалған электромобильді көріп, оған жоғары баға берген.
Бұл дегеніңіз – Президенттің өзі аталған саланы жіті назарда ұстап отырғанын аңғартса керек. Жақында Мәжіліс депутаты Ерсұлтан Бектұрғанов Үкіметке депутаттық сауал жолдап, электромобиль өндірін қалыптастыру мәселесін көтерген болатын. Біз депутатқа хабарласып, «жасыл» экономика, жаңартылатын қуат көздері мәселелері жөнінде тілдескен едік.
– Ерсұлтан Өтеғұлұлы, сіз біраз бұрын депутаттық сауалыңызда жақсы бастама көтердіңіз. Шын мәнінде, елімізде жиі сөз болып жатқан «жасыл» экономиканың ұтымды тұстары қандай және осы мәселені шешуде әлемдік тәжірибелер қолға алынып жатыр ма?
– Жалпы, қазіргі кезеңде, бүкіл әлемде жаңартылатын энергия көздерін пайдаланып, экологияны сауықтыру өте маңызды мәселелердің бірі болып табылады. Бұл іспен дүниежүзінде көптеген орталықтар, институттар, ғалымдар айналысып, мәселенің шешу жолдарын қарастыруда. Әрине, бұл салада елімізде де біраз істер қолға алынуда. Дегенмен, бұл бағыт еліміз үшін әлі тың сала, соңдықтан атқарылатын жұмыстар шаш етектен. Өйткені біз энергияны алуда желдің, судың, жердің, күннің қуатын және басқа да мүмкіндіктерді пайдалануымыз керек. Ол оңайлықпен іске аспайды. Алға қойған талап бойынша, біз 2020 жылға дейін бұл энергияның деңгейін 3 пайызға, 2030 жылға дейін 10 пайызға, ал 2050 жылға дейін 50 пайызға жеткізуіміз керек.
Ал қазіргі кезде бұл көрсеткіштің деңгейі бір пайыздың айналасында. Бұл мақсаттарға жетуге келесі жылы өтетін «ЭКСПО – 2017» көрмесінің қомақты үлес қосатыны сенімдіміз.
– Сіз Қазақстанда электромобиль өндірісін қалыптастыру үшін Үкіметке жолдау арнадыңыз. Бұл мәселеге назар аударуға не себеп болды?
– Сіз қойып отырған екінші сұрағыңыз бірінші сұрақтың жалғасы сияқты – экология мәселесіне қатысты. Қазіргі таңда Қазақстанда 4 миллионнан астам автокөлік бар. Үлкен қалаларда күн сайынғы жүретін көлік саны 100 мыңнан 500 мыңға дейін жетеді. Ол автокөлік кептелісіне әкеліп, қышқыл, қатерлі газдың шелектеп ауаға шығуына алып келеді. Мысалы, Алматы қаласында ауа ластануының 80 пайызы автокөліктің шығаратын түтінінен болады екен. Ол адам денсаулығына қандай дерт әкелетіні айтпаса да белгілі. Еліміздің қазіргі кезде алға қойған мақсаты – 30 дамыған мемлекеттер қатарына кіру, сондықтан экология мәселесінде де сол көштен қалмауымыз керек. Мысалы, Еуропа елдері алдағы 5 жылдың ішінде жалпы көліктің
10 пайызын электромобильдерге көшіруге бел байлаған. Скандинавия мемлекеті, Норвегия қазірдің өзінде бұл көрсеткішті
15 пайызға жеткізіп, 2025 жылы жалпы іштен жанатын қозғағыш (двигатель) қолдануды тоқтату туралы заң қабылданған. Бұл мәселе бойынша Үкіметке сауал жолдауымның себептері осы.
– Шын мәнінде, Қазақстан жағдайында бұл сала өз жемісін беретініне сенесіз бе?
– Мен сауалымда да айтқандай, Қазақстан халқы ассамблеясының XXIV сессиясы барысында Президент Нұрсұлтан Назарбаев болашақта барлық қазақстандықтар электромобильдермен жүретінін айтқан болатын және шетелдердің тәжірибелерін өзімізде қолдану жөнінде кеңес берді. Соған байланысты бұл ұсыныстың Үкімет тарапынан қолдау тауып, іске асатынына сенемін.
Қазақта «көз – қорқақ, қол – батыр» деген мақал бар. Мысалы, 1994 жылы жаңа Астананы арқаға көшіру туралы ұсыныс болғанда, кейбіреулер оған сенбеген. Бүгінде Астанамыз дүниежүзіне белгілі бас қала болды. Тәуелсіздік алған жылдарда қалтаға салып жүретін ұялы телефондар таңсық болып, оған бүкіл елімізде 100 шақты адам ғана ие болса, бүгін 35 миллионнан астам қалта телефоны қолданыста жүр. Сол кездерде қияли – фантазия болып көрінген істер бүгін шешімін тауып жатқанын көргенде, біздің қалаларымыздағы қазіргі көліктерді бірнеше жылдан кейін электромобильдердің ығыстыратынына сенемін.
– Электромобиль барша жұртты қандай қиындықтардан шығарады?
– Жалпы, электромобильдер біздің жер шарында іштен жанатын қозғағыштан да бұрын, 1841 жылы ойлап табылған. Бірақ әртүрлі себептермен, мұнай компанияларының қолдауымен іштен жанатын қозғағыш қарқынды көбейген. Ал енді электромобильдің тиімділігіне келетін болсақ, одан шығатын көмір қышқыл газы 0-ге тең, үнемделігі, тұрақжайға тұру ықшамдығы, жүргізу оңайлылығы, сонымен қатар оның жол апаты бола қалған жағдайда қауіпсіздігі қызықтырады. Мотордың орнына шағын аккумулятор тұратынына және бензин құятын бактың жоқтығы автомобильді қауіпсіз етіп жасауға мүмкіндік береді.
Сонымен қатар апат кезінде, жанармаймен жүретін көліктерге қарағанда электромобильдің өртенуі болмайды. Оның үстіне мұнай өнімдері бағасының тұрақсыз секіруіне байланысты электромобильдер қазіргі заманның ең тиімді көлігі болып табылады.
– Ендігі жерде Үкімет тарапынан қандай қолдау керек?
– Біздің Үкімет осы мәселе бойынша жеке бағдарлама мен тұжырымдама қабылдап, еліміздің «жасыл» экономикаға қосатын үлесін дүниежүзіне паш етсек деген ойым бар. Сонымен қатар шығарылатын экокөліктерге шетелдердегі сияқты тиісті жеңілдік беріліп, салықтан, кедендік баждан, жою ақыларынан босатуын сұраймыз.
Бүгінгі таңда елімізде автомобиль өндірісі күннен-күнге қарқын алып келеді. Сол зауыттардың базасында кіші көлемді, 2-4 адам сыятын электромобильдерді шығаратын конвейерлер ашылса дұрыс болар еді. «Кіші көлемдегі» деп айтып отырғаным, жалпы дүниежүзінде бір автомо-биль орта есеппен күніне екі адам ғана алып жүреді екен. Бас кезінде халықтың көзін, өзін үйрету үшін шығарған электромобильдерді бюджеттік, мемлекеттік органдарға беруге болады деп ойлаймыз.
Жоғарда айтылған тиімділікпен қатар, кіші көлемдегі көліктердің бағасы арзан болады. Менің сауалымнан кейін «солтүстік, қысы суық өңірлерде бұл қалай болады?» деген де сұрақтар туындайды. Бүгінгі технология 40 градус суық пен 60 градус ыстыққа төзімді аккумулятор-двигатель жасайтын деңгейге жетті. Әйтпесе, оталдырғанда және сағатына 60 шақырымнан астам жылдамдыққа жанармаймен жүретін және 60 шақырымға дейінгі жылдамдықта қосылатын гибрид көліктер шығаруға да болады. Оны жан-жақты талқылап, ғылыми сараптамалар жасап, қарастыру керек деп ойлаймын.
Әңгімеңізге рақмет!
Сұхбаттасқан
Жолдасбек ДУАНАБАЙ